Markkinointiviestintäsuunnitelma : terveysalan yritykselle
Vahala, Essi (2012)
Vahala, Essi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119016
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen hieronta-alan yritykselle. Toimeksiantaja on hieronta-alan yksityisyrittäjä Seinäjoelta. Työn toivotaan antavan vastauksia siihen, kannattaako digitaalista mediaa käyttää, ja mitä muita mahdollisia markkinointikeinoja tulee suosia yrityksen markkinointiviestinnässä.
Tutkimusongelmana on hieronta-alan yrityksen oikean kohderyhmän tavoittaminen ja digitaalisen markkinoinnin mahdollisuus. Kohderyhmänä suunnitelmalla oli hieronta-alan yritys ja sen asiakaskunta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään markkinointiviestintä keinojen, suunnittelun ja tavoitteiden pohjalta. Myös digitaalinen markkinointiviestintä määritellään. Työssä esitellään lisäksi hieronta-ala Suomessa, sekä tärkeimpiä eettisiä periaatteita ja lakeja liittyen hierontaan ja terveydenhoitoalaan.
Toteutusosuudessa osoitetaan, miten toiminnallinen opinnäytetyö ja haastattelut on toteutettu ja miten siitä on yritykselle hyötyä käytännössä. Opinnäytetyön tekemisessä käytetään kahta puhelinhaastattelua ja toimeksiantajan haastattelua sekä markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Puhelinhaastatteluissa yrittäjiltä kysytään heidän käyttämistään markkinointiviestinnän keinoista ja digitaalisen median kokemuksista. Olivatko he hyödyntäneet esimerkiksi Facebookin, verkkosivujen ja hakuoptimoinnin mahdollisuuksia? Millaisia seurannan menetelmiä he mahdollisesti käyttävät? Kaikki haastatteluihin osallistuneet yrittäjät asuvat Pohjanmaalla ja heidän yrityksensä myös sijaitsevat siellä.
Toimeksiantajayrityksellä ei ole ollut tätä työtä aiemmin markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyöntekijä arvioi yrityksen nykytilanteen, jonka pohjalta laaditaan tavoitteet, kohderyhmä, keinot ja arviointimenetelmä. Näitä ja haastatteluja käytetään itse markkinointiviestintäsuunnitelman sekä johtopäätösten tekemiseen.
Tutkimusongelmana on hieronta-alan yrityksen oikean kohderyhmän tavoittaminen ja digitaalisen markkinoinnin mahdollisuus. Kohderyhmänä suunnitelmalla oli hieronta-alan yritys ja sen asiakaskunta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään markkinointiviestintä keinojen, suunnittelun ja tavoitteiden pohjalta. Myös digitaalinen markkinointiviestintä määritellään. Työssä esitellään lisäksi hieronta-ala Suomessa, sekä tärkeimpiä eettisiä periaatteita ja lakeja liittyen hierontaan ja terveydenhoitoalaan.
Toteutusosuudessa osoitetaan, miten toiminnallinen opinnäytetyö ja haastattelut on toteutettu ja miten siitä on yritykselle hyötyä käytännössä. Opinnäytetyön tekemisessä käytetään kahta puhelinhaastattelua ja toimeksiantajan haastattelua sekä markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Puhelinhaastatteluissa yrittäjiltä kysytään heidän käyttämistään markkinointiviestinnän keinoista ja digitaalisen median kokemuksista. Olivatko he hyödyntäneet esimerkiksi Facebookin, verkkosivujen ja hakuoptimoinnin mahdollisuuksia? Millaisia seurannan menetelmiä he mahdollisesti käyttävät? Kaikki haastatteluihin osallistuneet yrittäjät asuvat Pohjanmaalla ja heidän yrityksensä myös sijaitsevat siellä.
Toimeksiantajayrityksellä ei ole ollut tätä työtä aiemmin markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyöntekijä arvioi yrityksen nykytilanteen, jonka pohjalta laaditaan tavoitteet, kohderyhmä, keinot ja arviointimenetelmä. Näitä ja haastatteluja käytetään itse markkinointiviestintäsuunnitelman sekä johtopäätösten tekemiseen.