CREATING A FOUNDATION FOR INTERNATIONAL ALUMNI NETWORKS IN THE FINNISH UNIVERSITIES OF APPLIED SCIENCES : Case JAMK University of Applied Sciences
Aarva, Aku; Alijärvi, Pauli (2012)
Aarva, Aku
Alijärvi, Pauli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119083
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tunnistaa suomalaisten ammattikorkeakoulujen kansainvälisten alumniverkostojen kannalta oleelliset teoriat ja rakenteet. Opinnäytetyö sisältää myös määrällisen tutkimuksen ja sen analyysin, joilla pyritään tunnistamaan Jyväskylän Ammattikorkeakoulun nykyisten kansainvälisten opiskelijoiden näkemykset, eli tulevaisuuden alumnien, kiinnostuksen kohteet ja tarpeet liittyen kansainväliseen alumniverkostoon.
Tässä opinnäytetyössä tunnistettiin useita brändi- ja verkostoitumisteorioita, jotka liittyvät oleellisesti kansainvälisiin alumniverkostoihin. Opinnäytetyössä tunnistettiin myös ammattikorkeakouluissa tällä hetkellä käytössä olevat alumniverkostomallit, joita on kaksi, ja joista kumpikaan ei sellaisenaan sovi kansainvälisen alumniverkoston malliksi.
Määrällisen tutkimuksen viitekehys oli nykyisten kansainvälisten opiskelijoiden näkemys kansainvälisten alumniverkostojen rakenteesta, palveluista ja verkostoitumiskeinoista sekä Jyväskylän Ammattikorkeakoulun brändistä. Tutkimuksen päämääränä oli löytää keinot, joiden avulla win-win tilanteen saavuttaminen Jyväskylän Ammattikorkeakoulun, alumnien ja kolmansien osapuolien välille on mahdollista saavuttaa.
Opinnäytetyön päämääränä on tunnistaa ne elementit ja ratkaisut, joiden avulla kansainvälinen alumniverkosto on mahdollista luoda Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa. Jyväskylän Ammattikorkeakoulu toimii tutkimuksessa esimerkkinä ja on opinnäytetyön tilaaja.
Lopputuloksena on mahdotonta luoda kansainvälistä alumniverkostoa ilman vahvaa brändiä ja oikeita verkostoitumistyökaluja ja –keinoja. Lisäksi alumnien fyysinen etäisyys vaatii oman lähestymistapansa verkostoitumiseen. Opiskelijoiden houkutteleminen aktiivisiksi alumneiksi, ja alumnien pitäminen aktiivisina, vaatii koululta laajan tuotetarjonnan ja opiskelijoiden tutustuttamisen alumnitoimintaan tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.
Tässä opinnäytetyössä tunnistettiin useita brändi- ja verkostoitumisteorioita, jotka liittyvät oleellisesti kansainvälisiin alumniverkostoihin. Opinnäytetyössä tunnistettiin myös ammattikorkeakouluissa tällä hetkellä käytössä olevat alumniverkostomallit, joita on kaksi, ja joista kumpikaan ei sellaisenaan sovi kansainvälisen alumniverkoston malliksi.
Määrällisen tutkimuksen viitekehys oli nykyisten kansainvälisten opiskelijoiden näkemys kansainvälisten alumniverkostojen rakenteesta, palveluista ja verkostoitumiskeinoista sekä Jyväskylän Ammattikorkeakoulun brändistä. Tutkimuksen päämääränä oli löytää keinot, joiden avulla win-win tilanteen saavuttaminen Jyväskylän Ammattikorkeakoulun, alumnien ja kolmansien osapuolien välille on mahdollista saavuttaa.
Opinnäytetyön päämääränä on tunnistaa ne elementit ja ratkaisut, joiden avulla kansainvälinen alumniverkosto on mahdollista luoda Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa. Jyväskylän Ammattikorkeakoulu toimii tutkimuksessa esimerkkinä ja on opinnäytetyön tilaaja.
Lopputuloksena on mahdotonta luoda kansainvälistä alumniverkostoa ilman vahvaa brändiä ja oikeita verkostoitumistyökaluja ja –keinoja. Lisäksi alumnien fyysinen etäisyys vaatii oman lähestymistapansa verkostoitumiseen. Opiskelijoiden houkutteleminen aktiivisiksi alumneiksi, ja alumnien pitäminen aktiivisina, vaatii koululta laajan tuotetarjonnan ja opiskelijoiden tutustuttamisen alumnitoimintaan tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.