Hiljaisen tiedon siirtäminen ja johtaminen : Case: Hämeen Autovaruste Oy
Manninen, Laura (2012)
Manninen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918747
Tiivistelmä
Toimintaympäristö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja pakottaa organisaatiot etsimään ratkaisuja oman osaamisensa säilyttämiseksi ja uudistamiseksi. Organisaatioiden tulee ymmärtää työntekijöiden osaamisen merkitys tehokkaan ja jatkuvan toiminnan salaisuutena. Se on tärkeä kilpailukeino. Näitä kysymyksiä pohtiessa, organisaatio huomaa hiljaisen tiedon merkityksen. Eläköityminen on vain yksi syy, joka pakottaa organisaatiot toimimaan.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää Hämeen Autovaruste Oy:n nykytilanne hiljaisen tiedon tunnis-tamisen, siirtämisen ja johtamisen osalta. Tutkimuksessa käytettiin apuna sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimustulosten perusteella saatiin organisaatiolle kehitysehdotuksia hiljaisen tiedon prosessin avuksi.
Johdannon jälkeen tuleva viitekehys koostuu Polanyin teoriasta, hiljaisen tiedon syntymisestä, tun-nistamisesta, siirtämisestä ja johtamisesta, eksplisiittisestä tiedosta ja Nonakan ja Takeuchin SECI-mallista. Myös tutkimuksen toimeksiantaja, kohdeyritys, on esiteltynä viitekehyksessä.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmalla. Jokainen työntekijä sai kyselylomakkeen sähköpostiinsa. Kysely lähetettiin yhteensä 172 työntekijälle. Tutkimuksessa selvisi, ettei Hämeen Autovaruste Oy:ssä ole hyödynnetty hiljaisen tiedon tunnistamista, siirtämistä tai johtamista. Osalle työntekijöistä koko hiljaisen tiedon käsite oli tuntematon. Tulosten perusteella organisaatiolle oli mahdollista antaa ohjeita ja kehitysehdotuksia, joilla yritys pystyy takaamaan pysyvyyden ja tehokkuuden kiristyvillä markkinoilla.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää Hämeen Autovaruste Oy:n nykytilanne hiljaisen tiedon tunnis-tamisen, siirtämisen ja johtamisen osalta. Tutkimuksessa käytettiin apuna sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimustulosten perusteella saatiin organisaatiolle kehitysehdotuksia hiljaisen tiedon prosessin avuksi.
Johdannon jälkeen tuleva viitekehys koostuu Polanyin teoriasta, hiljaisen tiedon syntymisestä, tun-nistamisesta, siirtämisestä ja johtamisesta, eksplisiittisestä tiedosta ja Nonakan ja Takeuchin SECI-mallista. Myös tutkimuksen toimeksiantaja, kohdeyritys, on esiteltynä viitekehyksessä.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmalla. Jokainen työntekijä sai kyselylomakkeen sähköpostiinsa. Kysely lähetettiin yhteensä 172 työntekijälle. Tutkimuksessa selvisi, ettei Hämeen Autovaruste Oy:ssä ole hyödynnetty hiljaisen tiedon tunnistamista, siirtämistä tai johtamista. Osalle työntekijöistä koko hiljaisen tiedon käsite oli tuntematon. Tulosten perusteella organisaatiolle oli mahdollista antaa ohjeita ja kehitysehdotuksia, joilla yritys pystyy takaamaan pysyvyyden ja tehokkuuden kiristyvillä markkinoilla.