Markkinointisuunnitelma Ruokapankille
Hyvärinen, Esa (2012)
Hyvärinen, Esa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen Ruokapankki, joka on ruoka-avustuksen jakoa hädänalaisille ihmisille suorittava organisaatio. Ruokapankin toiminta on osa Tampereen seurakuntayhtymän diakoniatyötä.
Työn tarkoituksena oli laatia Ruokapankille markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli lisätä elintarvikkeiden lahjoittajia ja luoda Ruokapankille keinoja parantaa sen viestintää lahjoittajille ja muille yhteistyökumppaneille.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta, jota tarkasteltiin nonprofit-organisaation näkökulmasta. Useiden asiantuntijahaastatteluiden avulla lukijalle pyrittiin rakentamaan mahdollisimman tarkka kuva opinnäytetyössä käsiteltävien organisaatioiden toiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneessä markkinointisuunnitelmassa Ruokapankin markkinoinnin edistämiseksi esitetään useita toimenpiteitä. Ehdotettujen toimenpiteiden avulla Ruokapankki pyrkii vaikuttamaan sidosryhmiinsä henkilökohtaisen vaikuttamisen, mediajulkisuuden ja suhdetoiminnan keinoin.
Markkinointisuunnitelma antaa Ruokapankille työvälineen jota se voi hyödyntää toiminnassaan. Jotta suunnitelma pysyisi ajantasaisena, tulee Ruokapankin jatkaa sen kehittämistä ja päivittämistä.
Työn tarkoituksena oli laatia Ruokapankille markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli lisätä elintarvikkeiden lahjoittajia ja luoda Ruokapankille keinoja parantaa sen viestintää lahjoittajille ja muille yhteistyökumppaneille.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta, jota tarkasteltiin nonprofit-organisaation näkökulmasta. Useiden asiantuntijahaastatteluiden avulla lukijalle pyrittiin rakentamaan mahdollisimman tarkka kuva opinnäytetyössä käsiteltävien organisaatioiden toiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneessä markkinointisuunnitelmassa Ruokapankin markkinoinnin edistämiseksi esitetään useita toimenpiteitä. Ehdotettujen toimenpiteiden avulla Ruokapankki pyrkii vaikuttamaan sidosryhmiinsä henkilökohtaisen vaikuttamisen, mediajulkisuuden ja suhdetoiminnan keinoin.
Markkinointisuunnitelma antaa Ruokapankille työvälineen jota se voi hyödyntää toiminnassaan. Jotta suunnitelma pysyisi ajantasaisena, tulee Ruokapankin jatkaa sen kehittämistä ja päivittämistä.