Marketing strategy success and failure factors of German online start-ups
Uusitalo, Julia (2012)
Uusitalo, Julia
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319342
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee start-up-yritysten käyttämiä markkinointistrategioita ja niiden toimivuutta asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään erilaisia strategisia lähestymistapoja, markkinointitaktiikoita, kuluttajakäyttäytymisen malleja ja luodaan katsaus niihin liittyviin menestystarinoihin ja epäonnistumisiin.
Tutkimuksen empiirisen osuuden kohderyhmänä käytettiin saksalaisia online-yrityksiä, jotka ovat toimintansa ensivaiheessa. Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisia menetelmiä, mutta niiden lisäksi syvempää tietoa hankittiin myös semi- kvalitatiivisten kysymyksien avulla. Empiirisen osion tavoitteena oli selvittää teoreettisessä viitekehyksessä esiteltyjen metodien toimivuutta käytännön tasolla.
Tutkimuksessa yritykset jaettiin kahteen eri ryhmään: niihin, jotka arvioivat markkinointistrategiansa olevan erittäin onnistunut ja niihin, jotka arvioivat sen onnistuneen heikommin. Ryhmien käyttämissä metodeissa oli havaittavissa paikoitellen huomattavia eroja.
Tutkimuksen empiirisen osuuden kohderyhmänä käytettiin saksalaisia online-yrityksiä, jotka ovat toimintansa ensivaiheessa. Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisia menetelmiä, mutta niiden lisäksi syvempää tietoa hankittiin myös semi- kvalitatiivisten kysymyksien avulla. Empiirisen osion tavoitteena oli selvittää teoreettisessä viitekehyksessä esiteltyjen metodien toimivuutta käytännön tasolla.
Tutkimuksessa yritykset jaettiin kahteen eri ryhmään: niihin, jotka arvioivat markkinointistrategiansa olevan erittäin onnistunut ja niihin, jotka arvioivat sen onnistuneen heikommin. Ryhmien käyttämissä metodeissa oli havaittavissa paikoitellen huomattavia eroja.