Tekniikan alan valmentava koulutus maahanmuuttajille
Ranta, Ville (2012)
Ranta, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319426
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli päivittää maahanmuuttajille suunnatun tekniikan alan valmentavan koulutuksen rakenne sekä opetussuunnitelma.
Tekniikan alan valmentava koulutus on tarkoitettu ammatilliseen koulutukseen tekniikan alalle pyrkiville maahanmuuttajille, joilla on entuudestaan suoritettuna maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus.
Kehittämishankkeena muotoiltiin vanhasta koulutuksesta kone- ja metallialan osatutkinto. Hankkeen yhtenä osana muotoiltiin paikallisesti tarjoiltava tutkinnon osa, joka sisältää muihin aloihin tutustumista esimerkiksi puu- ja rakennusalaan.
Osatutkinto sisältää kaksi ammatillista tutkinnon osaa, joista toinen on suoraan kone- ja metallialan opetussuunnitelmasta. Toiselle paikallisesti tarjottavalle tutkinnon osalle laadittiin opetussuunnitelma sekä näyttö- ja arviointisuunnitelma.
Hankkeessa saatiin aikaan malli, joka toteutetaan lukuvuotena 2012 - 2013. Saatujen kokemusten mukaan koulutusta on tarkoitus kehittää tarvittaessa.
Tekniikan alan valmentava koulutus on tarkoitettu ammatilliseen koulutukseen tekniikan alalle pyrkiville maahanmuuttajille, joilla on entuudestaan suoritettuna maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus.
Kehittämishankkeena muotoiltiin vanhasta koulutuksesta kone- ja metallialan osatutkinto. Hankkeen yhtenä osana muotoiltiin paikallisesti tarjoiltava tutkinnon osa, joka sisältää muihin aloihin tutustumista esimerkiksi puu- ja rakennusalaan.
Osatutkinto sisältää kaksi ammatillista tutkinnon osaa, joista toinen on suoraan kone- ja metallialan opetussuunnitelmasta. Toiselle paikallisesti tarjottavalle tutkinnon osalle laadittiin opetussuunnitelma sekä näyttö- ja arviointisuunnitelma.
Hankkeessa saatiin aikaan malli, joka toteutetaan lukuvuotena 2012 - 2013. Saatujen kokemusten mukaan koulutusta on tarkoitus kehittää tarvittaessa.