Laulunopettaja äänikouluttajana : kompetenssi ja kokemuksia
Pihakivi, Heidi; Lehtonen, Reetta (2012)
Pihakivi, Heidi
Lehtonen, Reetta
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118944
Tiivistelmä
Ääniongelmista kärsii yhä useampi, ja varsinkin ammattiäänenkäyttäjien osuus tuosta joukosta on suuri. Tietoisuutta lisäävää ja ennaltaehkäisevää äänikoulutusta tai korjaavaa ääniterapiaa antavat monet tahot hierojista puheterapeutteihin, mutta mihin kohtaan tuota eri toimijoiden kenttää laulunopettaja sijoittuu? Onko laulunopettajalla kompetenssia antaa muutakin äänenkäytön koulutusta kuin laulunopetusta? Millaista tuo laulunopettajan antama äänikoulutus voisi käytännössä olla?
Tässä työssä edeltäviin kysymyksiin pyritään vastaamaan kahden tekijän ja metodin avulla. Lukujen 2 – 6 painopiste on Reetta Lehtosen tekemässä haastattelututkimuksessa. Vokologian ja logopedian asiantuntijoita haastattelemalla ja vastaukset teemoittamalla on selvitetty erityisesti kysymystä laulunopettajan kompetenssista. Luvut 7 – 10 sisältävät Heidi Pihakiven reflektoivan raportin äänikoulutuksesta, joka järjestettiin Salon kansalaisopistossa syksyllä 2011. Omat kokemukset opettamisesta äänenkäytön ja –huollon kurssilla antavat yhden vastauksen siihen, millaista opetusmenetelmää laulunopettaja voisi äänikouluttajana toimiessaan käyttää.
Asiantuntijoiden arviot laulunopettajan kompetenssista vaihtelevat hyvinkin kriittisistä varovaisen myötämielisiin. Laulunopettaja voi toimia myös äänikouluttajana, mutta tiettyjen raamien ja reunaehtojen sisällä. Samansuuntaiseen päätelmään päädytään myös omien kokemusten perusteella. Laulunopettajan tulisi äänikouluttajana pysyä omalla mukavuusalueellaan ja rajata opetuksensa sisältö koskemaan lähinnä sellaisia asioita, jotka ovat kaikelle äänenkäytölle yhteisiä.
Tässä työssä edeltäviin kysymyksiin pyritään vastaamaan kahden tekijän ja metodin avulla. Lukujen 2 – 6 painopiste on Reetta Lehtosen tekemässä haastattelututkimuksessa. Vokologian ja logopedian asiantuntijoita haastattelemalla ja vastaukset teemoittamalla on selvitetty erityisesti kysymystä laulunopettajan kompetenssista. Luvut 7 – 10 sisältävät Heidi Pihakiven reflektoivan raportin äänikoulutuksesta, joka järjestettiin Salon kansalaisopistossa syksyllä 2011. Omat kokemukset opettamisesta äänenkäytön ja –huollon kurssilla antavat yhden vastauksen siihen, millaista opetusmenetelmää laulunopettaja voisi äänikouluttajana toimiessaan käyttää.
Asiantuntijoiden arviot laulunopettajan kompetenssista vaihtelevat hyvinkin kriittisistä varovaisen myötämielisiin. Laulunopettaja voi toimia myös äänikouluttajana, mutta tiettyjen raamien ja reunaehtojen sisällä. Samansuuntaiseen päätelmään päädytään myös omien kokemusten perusteella. Laulunopettajan tulisi äänikouluttajana pysyä omalla mukavuusalueellaan ja rajata opetuksensa sisältö koskemaan lähinnä sellaisia asioita, jotka ovat kaikelle äänenkäytölle yhteisiä.