Konsolirieha : homo ludens kirjastossa
Juuti, Joel (2012)
Juuti, Joel
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Turun kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenpalveluiden palvelupäällikkö Merja Marjamäki. Työn tarkoituksena oli järjestää kaksipäiväinen konsolipelitapahtuma Turun pääkirjastossa. Tavoitteena oli tuoda näkyvyyttä kirjaston konsolipelikerholle. Lisäksi haluttiin tarjota aikuisille mahdollisuus pelata yhdessä lasten kanssa ja näin tutustua lasten maailmaan. Nuorille haluttiin antaa tila ja aika omaan tekemiseen.
Teoriaosuus koostuu viidestä osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään digitaalisen pelin määrittelemistä. Toinen osa käsittelee pelaamiseen liittyviä uhkakuvia. Kolmas osa käsittelee pelaamisen hallintakeinoja. Neljännessä luvussa käsitellään pelaamiseen liittyviä vetovoimatekijöitä. Viimeinen osa käsittelee pelaamisen hyödyllisiä vaikutuksia.
Tapahtuma järjestettiin Turun pääkirjastossa 9-10.7.2011 ja se toteutettiin yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa. Tapahtuma toi näkyvyyttä kirjaston konsolipelikerholle ja sen kävijämäärät, sekä suosio lisääntyivät. Muiden tavoitteiden suhteen tulokset jäivät laihoiksi.
Teoriaosuudessa käy ilmi, että pelaaminen voi olla lapselle hyödyllistä, mikäli pelaaminen pysyy ajankäytön ja sisällön suhteen hallinnassa. Kirjastot voivat tarjota mahdollisuuden pelaamiseen niillekin lapsille, joilla ei muuten ole siihen mahdollisuutta.
Teoriaosuus koostuu viidestä osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään digitaalisen pelin määrittelemistä. Toinen osa käsittelee pelaamiseen liittyviä uhkakuvia. Kolmas osa käsittelee pelaamisen hallintakeinoja. Neljännessä luvussa käsitellään pelaamiseen liittyviä vetovoimatekijöitä. Viimeinen osa käsittelee pelaamisen hyödyllisiä vaikutuksia.
Tapahtuma järjestettiin Turun pääkirjastossa 9-10.7.2011 ja se toteutettiin yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa. Tapahtuma toi näkyvyyttä kirjaston konsolipelikerholle ja sen kävijämäärät, sekä suosio lisääntyivät. Muiden tavoitteiden suhteen tulokset jäivät laihoiksi.
Teoriaosuudessa käy ilmi, että pelaaminen voi olla lapselle hyödyllistä, mikäli pelaaminen pysyy ajankäytön ja sisällön suhteen hallinnassa. Kirjastot voivat tarjota mahdollisuuden pelaamiseen niillekin lapsille, joilla ei muuten ole siihen mahdollisuutta.