Pikkuusen häjymmät pirot -tapahtuman viestintäanalyysi
Karusaari, Meeri (2012)
Karusaari, Meeri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419513
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pitää sisällään Pikkuusen häjymmät pirot – tapahtuman viestintäanalyysin. Analyysissa peilataan tapahtuman toteutuneita viestintätoimenpiteitä ennakkoon laadittuun viestintästrategiaan. Opinnäytetyö pohtii ja havainnoi, missä toimenpiteissä viestintästrategian linjaukset ja pääteemat näkyivät ja miten.
Viestintästrategian toteutumista tarkastellaan tapahtuman viestinnän aikataulun, tiedottamisen ja sosiaalisen median näkökulmasta. Aikataulu-osiossa katsastetaan, kuinka toteutunut aikataulu poikkesi tai oli yhteneväinen strategian alkuperäisen aikataulun kanssa. Tiedotus-osiossa otetaan tarkastelun alle kolme tapahtumasta kirjoitettua tiedotetta, ja tutkitaan miten tapahtuman viestintästrategian teemat niissä näkyvät. Sama tehdään sosiaalisen median osalta, ja osiossa luodaankin katsaus Facebook –päivityksiin, kahteen blogitekstiin sekä tapahtumasta tehtyihin videoihin.
Lisäksi teoreettisessa osiossa tarkastellaan viestinnän taustalla olevia asioita, esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan murteen käyttöä mielikuvien luojana. Tapahtuman tavoitemielikuvien ja yleisön mielikuvien vastaavuutta tarkastellaan kävijätutkimuksen tuloksiin pohjautuen.
Viestintästrategian toteutumista tarkastellaan tapahtuman viestinnän aikataulun, tiedottamisen ja sosiaalisen median näkökulmasta. Aikataulu-osiossa katsastetaan, kuinka toteutunut aikataulu poikkesi tai oli yhteneväinen strategian alkuperäisen aikataulun kanssa. Tiedotus-osiossa otetaan tarkastelun alle kolme tapahtumasta kirjoitettua tiedotetta, ja tutkitaan miten tapahtuman viestintästrategian teemat niissä näkyvät. Sama tehdään sosiaalisen median osalta, ja osiossa luodaankin katsaus Facebook –päivityksiin, kahteen blogitekstiin sekä tapahtumasta tehtyihin videoihin.
Lisäksi teoreettisessa osiossa tarkastellaan viestinnän taustalla olevia asioita, esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan murteen käyttöä mielikuvien luojana. Tapahtuman tavoitemielikuvien ja yleisön mielikuvien vastaavuutta tarkastellaan kävijätutkimuksen tuloksiin pohjautuen.