En kvalitativ studie om hur barns delaktighet kan förverkligas på ett mottagningshem
Säkkinen, Sanna (2012)
Säkkinen, Sanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419563
Tiivistelmä
Tämä on hankkeistettu opinnäytetyö joka on tehty yhteistyössä eteläsuomalaisen vas-taanottokodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä tietoa lasten osallisuuden tär-keydestä lastensuojelussa ja tavoitteena on selvittää miten ammattilaiset voivat omassa työssään toteuttaa lasten osallisuutta vastaanottokodin arjessa. Tutkimuskysymykset ovat: Miten ammattilaiset voivat toteuttaa lasten osallisuutta vastaanottokodissa? Minkä-laisia haasteita lasten osallisuuden toteuttamisessa vastaanottokodissa voi olla? Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä ovat alle kouluikäiset lapset ja aihetta tarkastellaan henki-lökunnan näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalipedagogiikasta ja eri-tyisesti sosiaalipedagogisesta työstä vastaanottokodissa, sekä osallisuudesta jossa paino-piste on lasten osallisuus. Tiedonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa käytetään kvali-tatiivisia teemahaastatteluja ja viisi ammattilaista vastaanottokodista haastateltiin. Tut-kimustuloksista käy ilmi, että lasten osallisuus vastaanottokodin toiminnassa tarkoittaa sitä, että kaikki lapset nähdään yksilöinä joilla on yksilölliset tarpeet. Lasten osallisuus ei tarkoita että aikuisen vastuu päätöksenteosta siirretään lapselle, mutta on tärkeää että lapset saavat tietoa päätöksistä, jotka koskevat heitä ja myös perusteluja päätöksiin. Vas-taajat korostavat, että lapsen ikä ja kehitystaso vaikuttavat kaikkeen työhön jota lapsen kanssa tehdään. On tärkeää, että ammattilainen kuuntelee lasta ja on herkkä lasten tar-peille sekä on läsnä ja antaa lapselle tilaa ja mahdollisuuksia ilmaista itseään. Jotta tämä olisi mahdollista vaaditaan luottamuksellista ja tasa-arvoista suhdetta aikuisen ja lapsen välillä. Aikuisen on kunnioitettava lapsen näkemyksiä ja kertomuksia omista kokemuk-sistaan. Lasten osallistumismahdollisuuksia voidaan tukea jokapäiväisessä työssä ja se on vastaanottokodin arjessa jossa lapsella on mahdollisuus vaikuttaa. Tutkimus osoittaa, että haastava tekijä on työ osastolla, koska sitä harvoin tietää etukäteen mitä tulee tapah-tumaan. Työ lapsen vanhempien kanssa laskettiin myös yhdeksi haasteeksi lapsen osal-listumisen toteuttamisessa. Tämän lisäksi tutkimus osoittaa, että resurssien puute, kuten ajanpuute ja henkilöstön puute, on haastava tekijä.