VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON? : Pohjoismaalaisen matkaopastiimin kehittyminen kesäkauden aikana
Heikkilä, Riikka (2012)
Heikkilä, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pohjoismaalaisen matkaopastiimin muodostumista ja kehittymistä kesäkauden 2012 aikana. Tiimin kulkeman kehityspolun lisäksi tutkittiin tiimin kohtaamia vuorovaikutushaasteita ja konflikteja, niiden selvittämistapoja ja vaikutusta tiimin toimintaan. Tutkimuksen kohteena oli myös eri kansallisuuksien välisen työskentelyn aiheuttamat haasteet tiimin toiminnalle.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus, koska haluttiin saada selville opastiimiin osallistuneiden henkilöiden omia ajatuksia ja kokemuksia kesän ajalta. Neljää tiimin jäsentä haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa opastiimin kesäkauden viimeisillä viikoilla. Näiden haastattelujen lisäksi teemahaastattelusta tehtiin avointen kysymysten runko, joka lähetettiin kauden jälkeen kahdelle sellaiselle, joita ei ollut haastateltu. Saatujen vastausten perusteella koottiin aikajärjestyksessä etenevä kuvaus tiimin kehittymisestä sen elinajan aikana ja etsittiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksessa selvisi tiimin kehityksen seuranneen tiimeille hyvin yleistä kehityskäyrää tasolle, johon valtaosa tiimiestä pääsee. Vuorovaikutuksen haasteita esiintyi pääosin tiimin vahvojen johtajapersoonien välillä eikä niitä selvitetty parhaalla mahdollisella tavalla. Konfliktien seurauksena tiimin jäsenet oppivat toimimaan paremmin yhdessä ja tiimi kehittyi. Tutkittaessa eri kansallisuuksien välistä työskentelyä huomattiin haasteita erityisesti yhteisen kielen löytämisessä tilanteissa, joissa oli edustettuna kaikki opastiimin kolme eri kansallisuutta. Lisäksi eri kielien puhuminen työskentelytilanteissa aiheutti väärinkäsityksiä ja turhautuneisuutta.
Tutkimus antoi tutkijalle paljon hyvää tietoa opastiimin toiminnasta ja mahdollisista karikoista. Tiedot auttavat tutkijaa tämän jatkaessa työskentelyä erilaisten opastiimien jäsenenä. Mahdollisena jatkotutkimuksen kohteena voitaisiin nähdä syvempi paneutuminen eri kansallisuuksien väliseen työskentelyyn ja sen kehittäminen koko yrityksen tasolla.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus, koska haluttiin saada selville opastiimiin osallistuneiden henkilöiden omia ajatuksia ja kokemuksia kesän ajalta. Neljää tiimin jäsentä haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa opastiimin kesäkauden viimeisillä viikoilla. Näiden haastattelujen lisäksi teemahaastattelusta tehtiin avointen kysymysten runko, joka lähetettiin kauden jälkeen kahdelle sellaiselle, joita ei ollut haastateltu. Saatujen vastausten perusteella koottiin aikajärjestyksessä etenevä kuvaus tiimin kehittymisestä sen elinajan aikana ja etsittiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksessa selvisi tiimin kehityksen seuranneen tiimeille hyvin yleistä kehityskäyrää tasolle, johon valtaosa tiimiestä pääsee. Vuorovaikutuksen haasteita esiintyi pääosin tiimin vahvojen johtajapersoonien välillä eikä niitä selvitetty parhaalla mahdollisella tavalla. Konfliktien seurauksena tiimin jäsenet oppivat toimimaan paremmin yhdessä ja tiimi kehittyi. Tutkittaessa eri kansallisuuksien välistä työskentelyä huomattiin haasteita erityisesti yhteisen kielen löytämisessä tilanteissa, joissa oli edustettuna kaikki opastiimin kolme eri kansallisuutta. Lisäksi eri kielien puhuminen työskentelytilanteissa aiheutti väärinkäsityksiä ja turhautuneisuutta.
Tutkimus antoi tutkijalle paljon hyvää tietoa opastiimin toiminnasta ja mahdollisista karikoista. Tiedot auttavat tutkijaa tämän jatkaessa työskentelyä erilaisten opastiimien jäsenenä. Mahdollisena jatkotutkimuksen kohteena voitaisiin nähdä syvempi paneutuminen eri kansallisuuksien väliseen työskentelyyn ja sen kehittäminen koko yrityksen tasolla.