Liikeidean kehittäminen tapahtumatuotantoalalle
Hyökyvaara, Anni; Vainio-Pekka, Heidi (2012)
Hyökyvaara, Anni
Vainio-Pekka, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden liikeidean etsiminen tapahtuma-alalle. Liikeidean pohjana hyödynnettiin alalla käytettävää freelancer-mallia. Toimeksiantajaa ei ollut vaan opinnäytetyön kirjoittajat tekivät tutkimuksen itselleen tulevaa yritystään varten.
Tutkimusta lähdettiin selvittämään kolmesta näkökulmasta. Ensimmäisenä tutkittiin tapahtumatuotantoalaa erilaisten julkaisujen, teoksien ja tutkimusten kautta, sekä haastattelemalla Jyväskyläläistä tapahtumatuottajaa. Toisessa vaiheessa eli varsinaisessa tutkimusosiossa, haastateltiin kahdeksaa tapahtumatuotantoalan yrittäjää pääkaupunkiseudulla. Haastattelututkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia freelancer-palveluita alalla käytetään ja minkälaisille palveluille voisi olla kysyntää tulevaisuudessa. Kolmannessa vaiheessa perehdyttiin haastattelututkimuksessa esiin nousseiden tuottajilta vaadittavien taitojen määrittämiseen ja analysoitiin opinnäytetyön tekijöiden vahvuuksia ja heikkouksia näissä taidoissa. Analysoinnin tukena käytettiin kahden tärkeimmän asiakkaan palautetta.
Kolmivaiheisen tutkimuksen pohjalta synnytimme liikeidean Sinisen meren strategia –työkalua hyödyntämällä. Tutkimuksen perusteella liikeidealle on tarve, koska se on turvallisempi vaihtoehto kuin perinteinen freelancer-malli. Freelancereita käytetään tai ainakin haluttaisiin käyttää lähes jokaisessa haastattelemassamme yrityksessä, mutta freelancer-malli nähdään kuitenkin haastavana ja siinä on paljon riskejä. Liikeidea mahdollistaa freelancer-mallia syvemmän yhteistyön luomisen tapahtumatuotantoyrityksiin ja suuremman kasvupotentiaalin.
Seuraava vaihe on alan yritysten kontaktointi ja toimintamallin kokeilu käytännössä. Liikeidean testaamisessa olennaista on toimintamallin rakentaminen yhdessä yhteistyökumppanien, eli tapahtumatuotantoalan yrittäjien kanssa. Liikeidean toimivuutta, ei voida todistaa ennen käytännön kokeilua. Liikeidea testataan vuoden 2013 aikana.
Tutkimusta lähdettiin selvittämään kolmesta näkökulmasta. Ensimmäisenä tutkittiin tapahtumatuotantoalaa erilaisten julkaisujen, teoksien ja tutkimusten kautta, sekä haastattelemalla Jyväskyläläistä tapahtumatuottajaa. Toisessa vaiheessa eli varsinaisessa tutkimusosiossa, haastateltiin kahdeksaa tapahtumatuotantoalan yrittäjää pääkaupunkiseudulla. Haastattelututkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia freelancer-palveluita alalla käytetään ja minkälaisille palveluille voisi olla kysyntää tulevaisuudessa. Kolmannessa vaiheessa perehdyttiin haastattelututkimuksessa esiin nousseiden tuottajilta vaadittavien taitojen määrittämiseen ja analysoitiin opinnäytetyön tekijöiden vahvuuksia ja heikkouksia näissä taidoissa. Analysoinnin tukena käytettiin kahden tärkeimmän asiakkaan palautetta.
Kolmivaiheisen tutkimuksen pohjalta synnytimme liikeidean Sinisen meren strategia –työkalua hyödyntämällä. Tutkimuksen perusteella liikeidealle on tarve, koska se on turvallisempi vaihtoehto kuin perinteinen freelancer-malli. Freelancereita käytetään tai ainakin haluttaisiin käyttää lähes jokaisessa haastattelemassamme yrityksessä, mutta freelancer-malli nähdään kuitenkin haastavana ja siinä on paljon riskejä. Liikeidea mahdollistaa freelancer-mallia syvemmän yhteistyön luomisen tapahtumatuotantoyrityksiin ja suuremman kasvupotentiaalin.
Seuraava vaihe on alan yritysten kontaktointi ja toimintamallin kokeilu käytännössä. Liikeidean testaamisessa olennaista on toimintamallin rakentaminen yhdessä yhteistyökumppanien, eli tapahtumatuotantoalan yrittäjien kanssa. Liikeidean toimivuutta, ei voida todistaa ennen käytännön kokeilua. Liikeidea testataan vuoden 2013 aikana.