Näytä suppeat kuvailutiedot

Tieliikennemelun mittaus ympäristötekniikan opetuksessa

Ojansuu, Sirpa (2012)

dc.contributor.authorOjansuu, Sirpa
dc.date.accessioned2012-12-17T10:20:36Z
dc.date.available2012-12-17T10:20:36Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2012121719696
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/52529
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena on kehittää Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikössä toimivan liikennealan koulutusohjelman opetusta. Lähtökohtana on valmistuvien liikenneinsinöörien (AMK) asiantuntijuuden kehittymisen voimistaminen. Asiantuntijuuden kehittymistä ja sen keskeisiä elementtejä on tarkasteltu integratiivisen pedagogiikan viitekehyksessä. Työelämässä tarvittavan asiantuntijuuden syntymistä voidaan edesauttaa luomalla oppimisympäristöjä ja -tehtäviä, joissa teoreettinen aines on yhdistettävissä käytännölliseen ongelmanratkaisuun. Oppimisympäristöt ja harjoitustehtävät on suunniteltava mahdollisimman aidoiksi eli työelämässä esiintyvien tehtävien kaltaisiksi. Asiantuntijuus koostuu teoreettisista, käytännöllisistä ja sosiokulttuurisista elementeistä sekä itsesäätelytiedosta eli oman toiminnan ohjaa-miseen liittyvästä havainnoinnista. Integratiivinen pedagogiikka on kehitetty apuvälineeksi sellaisten pedagogisten ratkaisujen luomiseen, joiden avulla kehitetään työelämässä tarvittavaa asiantuntijuutta. Opinnäytetyössä luodaan pohja maastotutkimusten työskentelymallille ja sen avulla käynnistetään konkreettisten, kokemuksellisten osien käyttö liikennealan opetuksessa. Maastossa voidaan kerätä monenlaista tietoa lii-kennevirran ominaisuuksista ja tarkastella niitä kartta- ja muilla analyyseillä sekä reflektoida ja keskustella työskentelytavoista ja tuloksista. Työssä haastateltiin kolmea oppilaitoksen ja kolmea työelämän edustajaa ja kerättiin kokemuksia laboratorio- ja maastotutkimusten käytöstä työelämässä ja opetuksessa. Kokemuksista keskusteltiin ja löydettiin uusia yhteistyömuotoja. Tässä työssä suunniteltiin tieliikennemelun mittaus oppimistehtäväksi ympäristötekniikan opintojaksolle ja tehtiin ehdotuksia muiden maastotutkimusten käytöstä opetuksessa. Seuraavana tehtävänä suunnitellaan nopeusmittaus ja tutkitaan paikkatiedon hyödyntämismahdollisuudet.fi
dc.language.isofin
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTieliikennemelun mittaus ympäristötekniikan opetuksessafi
dc.type.ontasotfi=Opettaja-AMK-opinnäytetyö|sv=Examensarbete för yrkeslärarutbildning|en=Bachelor's thesis for vocational teacher education|
dc.identifier.dscollection10024/1821
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaammattikorkeakoulut
dc.subject.ysapedagoginen ajattelu
dc.subject.ysakorkeakoulupedagogiikka
dc.subject.ysatyöelämälähtöisyys
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordIntegratiivinen pedagogiikka
dc.subject.keywordMelumittaukset
dc.subject.keywordYmpäristötekniikka
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajankoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot