Päivähoidon perhetyöntekijä perheiden tukena
Kylliö, Noora (2012)
Kylliö, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719736
Tiivistelmä
Perheiden varhaisen tuen tarve on lisääntynyt. Päivähoidon perhetyöntekijän työ on uusi ja vielä melko harvinainen perheiden varhaisen tuen palvelumuoto. Sen kehittämiseksi tarvitaan lisää tietoa. Päivähoidon perhetyöntekijän työ on ennaltaehkäisevää, varhaista puuttumista ja matalan kynnyksen tukea perheille erilaisissa elämäntilanteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella päivähoidon perhetyöntekijän työtä, sosiaalipedagogista työorientaatiota ja tutkia perheiden kokemuksia päivähoidon perhetyöntekijän työstä. Yhteistyötahoina opinnäytetyössä oli kolme perhetyöntekijää ja tutkimuskohteena heidän kolme asiakasperhettään kolmessa eri kunnassa: Lempäälässä, Sipoossa ja Nokialla.
Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto koostui perheiden kirjoittamista kokemuksista päivähoidon perhetyöntekijän työstä. Aineistoa analysoitiin käyttämällä fenomenologis-hermeneuttista aineiston analyysia. Jäsentämällä aineistosta löytyi neljä perheille tärkeää merkityskokonaisuutta: kumppanuus, toiminnallisuus, subjektius ja tunteet.
Perheiden kokemukset päivähoidon perhetyöntekijän työstä olivat positiivisia. Tulokset osoittavat perheiden olleen tyytyväisiä perhetyöntekijältä saatuun tukeen ja apuun. Neljä merkityskokonaisuutta osoittivat sen, mitä perheet pitivät merkityksellisinä asioina päivähoidon perhetyöntekijän työn toteutumisessa. Ihmiset tarvitsevat kumppanuutta eli toisia ihmisiä jakamaan elämäänsä. Perheet tarvitsivat konkreettista ja tavoitteellista toiminnallista työskentelyä arjen parantamiseksi. Perheille oli tärkeää saada olla oman elämänsä toimijoita, subjekteja. Kokemuksista nousi esiin erityisesti tunteiden tärkeä merkitys osana arkea ja niiden käsittely näkyi vahvasti perheiden kokemuksissa. Päivähoidon perhetyöntekijän työ on sosiaalipedagogista. Työn tarkoitus on aktivoida ja kannustaa ihmisiä auttamaan itse itseään, parantamaan itse omat ongelmansa ja epämiellyttävät elämäntilanteensa sekä kehittämään itseään muutosprosessissa. Työtä toteutettiin perheiden omissa lähiympäristöissä.
Valmista ja perheiden lähellä olevaa palvelua, päivähoitoa, kannattaa hyödyntää ennaltaehkäisevässä perhetyössä tulevaisuudessa enemmän ja laajemmin. Päivähoidon perhetyöntekijän työn yleistyminen päivähoitoon vaatii tuekseen lisää tietoa sekä työnkuvan ja koulutuksen selkeän määrityksen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella päivähoidon perhetyöntekijän työtä, sosiaalipedagogista työorientaatiota ja tutkia perheiden kokemuksia päivähoidon perhetyöntekijän työstä. Yhteistyötahoina opinnäytetyössä oli kolme perhetyöntekijää ja tutkimuskohteena heidän kolme asiakasperhettään kolmessa eri kunnassa: Lempäälässä, Sipoossa ja Nokialla.
Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto koostui perheiden kirjoittamista kokemuksista päivähoidon perhetyöntekijän työstä. Aineistoa analysoitiin käyttämällä fenomenologis-hermeneuttista aineiston analyysia. Jäsentämällä aineistosta löytyi neljä perheille tärkeää merkityskokonaisuutta: kumppanuus, toiminnallisuus, subjektius ja tunteet.
Perheiden kokemukset päivähoidon perhetyöntekijän työstä olivat positiivisia. Tulokset osoittavat perheiden olleen tyytyväisiä perhetyöntekijältä saatuun tukeen ja apuun. Neljä merkityskokonaisuutta osoittivat sen, mitä perheet pitivät merkityksellisinä asioina päivähoidon perhetyöntekijän työn toteutumisessa. Ihmiset tarvitsevat kumppanuutta eli toisia ihmisiä jakamaan elämäänsä. Perheet tarvitsivat konkreettista ja tavoitteellista toiminnallista työskentelyä arjen parantamiseksi. Perheille oli tärkeää saada olla oman elämänsä toimijoita, subjekteja. Kokemuksista nousi esiin erityisesti tunteiden tärkeä merkitys osana arkea ja niiden käsittely näkyi vahvasti perheiden kokemuksissa. Päivähoidon perhetyöntekijän työ on sosiaalipedagogista. Työn tarkoitus on aktivoida ja kannustaa ihmisiä auttamaan itse itseään, parantamaan itse omat ongelmansa ja epämiellyttävät elämäntilanteensa sekä kehittämään itseään muutosprosessissa. Työtä toteutettiin perheiden omissa lähiympäristöissä.
Valmista ja perheiden lähellä olevaa palvelua, päivähoitoa, kannattaa hyödyntää ennaltaehkäisevässä perhetyössä tulevaisuudessa enemmän ja laajemmin. Päivähoidon perhetyöntekijän työn yleistyminen päivähoitoon vaatii tuekseen lisää tietoa sekä työnkuvan ja koulutuksen selkeän määrityksen.
