Vakuutusyhtiön mobiilisovelluksen käyttötarpeet
Äikäs, Simo (2012)
Äikäs, Simo
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119070
Tiivistelmä
Vakuutusyhtiöt pyrkivät automatisoimaan toimintojaan tarjotakseen asiakkailleen itsepalvelumahdollisuuksia. Internet on jo vakiintunut yhdeksi vakuutusyhtiöiden tärkeimmistä palvelukanavista, ja viime vuosina älypuhelinten myynti on ollut kovassa kasvussa, joten tulevaisuudessa mobiilisovellukset tulevat olemaan tärkeä osa vakuutusyhtiöiden palvelukanavatarjontaa. Tämän työn toimeksianto tuli Vakuutusyhtiö X:ltä ja päätavoitteena on selvittää, millainen vakuutusyhtiön mobiilisovelluksen tulisi olla, jotta se tarjoaisi lisäarvoa niin vakuutusyhtiölle kuin sen asiakkaille. Tutkimuksessa saatuja tuloksia verrataan Vakuutusyhtiö X:n jo markkinoilla olevaan sovellukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisemmin palvelukanavia ja asiakastarpeita ja teoriaosion toisessa osassa käsitellään mobiililaitteita, mobiilikäyttöjärjestelmiä ja mobiilisovelluksia. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa, joista ensimmäinen oli kvalitatiivinen osio. Tähän haastattelin Vakuutusyhtiö X:n IT-johtajaa saadakseni selville Vakuutusyhtiö X:n nykyisen mobiilisovelluksen taustoja ja näkemyksen mihin suuntaan vakuutusyhtiöiden mobiilisovellusten odotetaan kehittyvän jatkossa. Tutkimuksen toinen osio eli kvantitatiivinen osio koostui kyselytutkimuksesta, joka lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 653 kappaletta.
Tutkimuksen perusteella mobiilisovelluksen tulee olla helppokäyttöinen ja ilmainen lisäpalvelu vakuutusyhtiön nykyiseen palvelutarjontaan. Sen tulee ennen kaikkea tukea korvauspalvelun toimintoja, mutta tarjota apua myös asiakkuuteen liittyvissä asioissa. Sen tulee helpottaa asiakkaan asiointia yhtiön kanssa ajasta ja paikasta riippumatta. Vakuutusten ostossa vastaajat eivät vielä ole valmiita käyttämään sovellusta. Sovellus on oltava huolellisesti tehty, koska tutkimuksen perusteella sovellus toimii ikään kuin käyntikorttina yhtiöön antaen kuvan yhtiöstä kokonaisuudessaan.
Verrattaessa Vakuutusyhtiö X:n nykyistä sovellusta tutkimuksen tuloksiin, voidaan todeta, että se on nykyisellään jo melko hyvin asiakkaiden tarpeet täyttävä. Kuitenkin osaa ominaisuuksista, jotka tutkimuksen mukaan olisivat tärkeitä, ei ole mahdollista toteuttaa nykyisessä sovelluksessa teknisten järjestelmien rajoitteiden takia. Nykyisessä sovelluksessa on myös puutteita sen viimeistelyssä pienin varauksin.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisemmin palvelukanavia ja asiakastarpeita ja teoriaosion toisessa osassa käsitellään mobiililaitteita, mobiilikäyttöjärjestelmiä ja mobiilisovelluksia. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa, joista ensimmäinen oli kvalitatiivinen osio. Tähän haastattelin Vakuutusyhtiö X:n IT-johtajaa saadakseni selville Vakuutusyhtiö X:n nykyisen mobiilisovelluksen taustoja ja näkemyksen mihin suuntaan vakuutusyhtiöiden mobiilisovellusten odotetaan kehittyvän jatkossa. Tutkimuksen toinen osio eli kvantitatiivinen osio koostui kyselytutkimuksesta, joka lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 653 kappaletta.
Tutkimuksen perusteella mobiilisovelluksen tulee olla helppokäyttöinen ja ilmainen lisäpalvelu vakuutusyhtiön nykyiseen palvelutarjontaan. Sen tulee ennen kaikkea tukea korvauspalvelun toimintoja, mutta tarjota apua myös asiakkuuteen liittyvissä asioissa. Sen tulee helpottaa asiakkaan asiointia yhtiön kanssa ajasta ja paikasta riippumatta. Vakuutusten ostossa vastaajat eivät vielä ole valmiita käyttämään sovellusta. Sovellus on oltava huolellisesti tehty, koska tutkimuksen perusteella sovellus toimii ikään kuin käyntikorttina yhtiöön antaen kuvan yhtiöstä kokonaisuudessaan.
Verrattaessa Vakuutusyhtiö X:n nykyistä sovellusta tutkimuksen tuloksiin, voidaan todeta, että se on nykyisellään jo melko hyvin asiakkaiden tarpeet täyttävä. Kuitenkin osaa ominaisuuksista, jotka tutkimuksen mukaan olisivat tärkeitä, ei ole mahdollista toteuttaa nykyisessä sovelluksessa teknisten järjestelmien rajoitteiden takia. Nykyisessä sovelluksessa on myös puutteita sen viimeistelyssä pienin varauksin.