Ensiapupäivä Uudenkoiviston koulun viidesluokkalaisille
Penttilä, Noora-Emilia; Suppula, Ella (2012)
Penttilä, Noora-Emilia
Suppula, Ella
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419524
Tiivistelmä
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ensiapupäivän järjestäminen Uudenkoiviston koulun viidesluokkalaisille. Tavoitteena oli viidesluokkalaisten ensiapuvalmiuksien parantaminen ohjaamalla ja opastamalla heitä hätäilmoituksen tekemisessä, pinnallisen palovamman hoidossa, nyrjähtäneen nilkan tukemisessa ja hoidossa sekä vierasesineen poistamisessa hengitysteistä.
Opinnäytetyön tekijöiden laatiman kyselylomakkeen avulla selvitettiin viidesluokkalaisten ensiapuvalmiuksien tasoa ennen ensiapupäivää. Viidesluokkalaiset vastasivat samaan kyselylomakkeeseen viikon kuluttua ensiapupäivästä. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että viidesluokkalaisten ensiapuvalmiudet kehittyivät.
Ensiapupäivä toteutettiin lokakuussa kahtena peräkkäisenä päivänä Uudenkoiviston koulun liikuntasalissa. Ensiapupäivään osallistui 29 viidesluokkalaista. Ensiapuopetus toteutettiin sekä teoriaopetuksena että käytännön harjoitusten avulla. Ensiapupäivän päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn.
Järjestetyn ensiapupäivän perusteella selvisi, että kohderyhmässä on tarvetta ensiapuopetukselle. Opinnäytetyön tekijöiden saaman palautteen ja kokemuksen perusteella toiminnallinen opetustapa lisää oppilaiden mielenkiintoa opetettavaa aihetta kohtaan ja parantaa oppimistuloksia. Saatujen palautteiden perusteella ensiapuopetusta sisältäviä projekteja kannattaa toteuttaa jatkossakin.
Opinnäytetyön tekijöiden laatiman kyselylomakkeen avulla selvitettiin viidesluokkalaisten ensiapuvalmiuksien tasoa ennen ensiapupäivää. Viidesluokkalaiset vastasivat samaan kyselylomakkeeseen viikon kuluttua ensiapupäivästä. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että viidesluokkalaisten ensiapuvalmiudet kehittyivät.
Ensiapupäivä toteutettiin lokakuussa kahtena peräkkäisenä päivänä Uudenkoiviston koulun liikuntasalissa. Ensiapupäivään osallistui 29 viidesluokkalaista. Ensiapuopetus toteutettiin sekä teoriaopetuksena että käytännön harjoitusten avulla. Ensiapupäivän päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn.
Järjestetyn ensiapupäivän perusteella selvisi, että kohderyhmässä on tarvetta ensiapuopetukselle. Opinnäytetyön tekijöiden saaman palautteen ja kokemuksen perusteella toiminnallinen opetustapa lisää oppilaiden mielenkiintoa opetettavaa aihetta kohtaan ja parantaa oppimistuloksia. Saatujen palautteiden perusteella ensiapuopetusta sisältäviä projekteja kannattaa toteuttaa jatkossakin.