Kauppakeskus Stellan mainonnan toimivuus ja asiakastyytyväisyys
Vironen, Leena (2012)
Vironen, Leena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319385
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Kauppakeskus Stellan mainonnan toimivuus ja asiakastyytyväi-syys kauppakeskuksen ensimmäisenä toimintavuotena. Kauppakeskus Stella on Mikkelin ydinkeskustas-sa toimiva kauppakeskus, jonka ensimmäinen toimintavuosi täyttyi marraskuussa 2012.
Tutkimusongelmani oli selvittää, kuinka hyvin Stella on onnistunut mainonnassaan ja asiakkaidensa palvelussa. Tutkimuksessani käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Täydensin tutkimuskyselyä myös kvalitatiivisilla ns. avoimilla kysymyksillä. Aineiston tutkimukseeni keräsin kyselyllä, joka toteutet-tiin 25.9.- 28.10.2012 sähköisesti Stellan WWW-sivuilla sekä erikseen jaettavilla lomakkeilla. Kyselyyn vastasi 147 Stellassa asioinutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Stella on onnistunut ensimmäisen vuoden mainonnassaan ja kauppa-keskuksen brändi on syntymässä. Mainonta on huomattu ja asiakkaat ovat tyytyväisiä Stellan palvelui-hin, joskin he toivovat Stellaan myös uutta tarjontaa. Avainkysymys tältä osin on, kannattaako etsiä uusia asiakasryhmiä vai tehostaa tarjontaa jo olemassa oleville asiakasryhmille.
Kehitysehdotukseni täydentää Stellan liikkeiden valikoimaa toteutunee ainakin osin keväällä 2013, jolloin kauppakeskus laajentaa toimintaansa sijaintikorttelinsa muihin tiloihin. Mainonnan osalla kehitysehdo-tukseni on tehostaa markkinointia Mikkelin lähikaupungeissa.
Tutkimusongelmani oli selvittää, kuinka hyvin Stella on onnistunut mainonnassaan ja asiakkaidensa palvelussa. Tutkimuksessani käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Täydensin tutkimuskyselyä myös kvalitatiivisilla ns. avoimilla kysymyksillä. Aineiston tutkimukseeni keräsin kyselyllä, joka toteutet-tiin 25.9.- 28.10.2012 sähköisesti Stellan WWW-sivuilla sekä erikseen jaettavilla lomakkeilla. Kyselyyn vastasi 147 Stellassa asioinutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Stella on onnistunut ensimmäisen vuoden mainonnassaan ja kauppa-keskuksen brändi on syntymässä. Mainonta on huomattu ja asiakkaat ovat tyytyväisiä Stellan palvelui-hin, joskin he toivovat Stellaan myös uutta tarjontaa. Avainkysymys tältä osin on, kannattaako etsiä uusia asiakasryhmiä vai tehostaa tarjontaa jo olemassa oleville asiakasryhmille.
Kehitysehdotukseni täydentää Stellan liikkeiden valikoimaa toteutunee ainakin osin keväällä 2013, jolloin kauppakeskus laajentaa toimintaansa sijaintikorttelinsa muihin tiloihin. Mainonnan osalla kehitysehdo-tukseni on tehostaa markkinointia Mikkelin lähikaupungeissa.