Tiedonkeruujärjestelmien käyttö rata-ajossa
Nurmela, Niko (2012)
Nurmela, Niko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä tietoja saadaan tiedonkeruujärjestelmillä rata-ajosta saadusta datasta ja osaako mittausten kuljettaja todella ajaa.
Työni aloitin tutkimalla alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä internetsivuja ja yritin selvittää, miten tiedonkeruujärjestelmistä saatua dataa voidaan tulkita. Kun olin saanut tarvittavat tiedot, opettelin käyttämään tiedonkeruujärjestelmien tiedostojen lukuohjelmaa ja aloin käydä läpi Ahvenistolla 13.05.2009 ja 05.09.2009 Racelogicin PerformanceBoxilla mitattua dataa.
Onnistuin työssäni käymään läpi eri tapoja tulkita tiedonkeruulaitteista saatuja tietoja, ja tietokoneohjelmaa, jolla dataa tulkitaan, oli mielenkiintoista ja antoisaa käyttää. Tuloksista sai selville, minkä takia toinen kierros on nopeampi kuin toinen ja onko kuljettaja ajanut hyvin. Mittauksia tarkastelemalla selvisi myös, että kuljettaja osaa ajaa.
Työni aloitin tutkimalla alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä internetsivuja ja yritin selvittää, miten tiedonkeruujärjestelmistä saatua dataa voidaan tulkita. Kun olin saanut tarvittavat tiedot, opettelin käyttämään tiedonkeruujärjestelmien tiedostojen lukuohjelmaa ja aloin käydä läpi Ahvenistolla 13.05.2009 ja 05.09.2009 Racelogicin PerformanceBoxilla mitattua dataa.
Onnistuin työssäni käymään läpi eri tapoja tulkita tiedonkeruulaitteista saatuja tietoja, ja tietokoneohjelmaa, jolla dataa tulkitaan, oli mielenkiintoista ja antoisaa käyttää. Tuloksista sai selville, minkä takia toinen kierros on nopeampi kuin toinen ja onko kuljettaja ajanut hyvin. Mittauksia tarkastelemalla selvisi myös, että kuljettaja osaa ajaa.