Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mene nuori museoon! : Miten Suomen käsityön museo saa nuoria kävijöitä palvelumuotoilun avulla?

Suppula, Mari (2012)

 
Avaa tiedosto
Suppula_Mari.pdf (1.318Mt)
Lataukset: 


Suppula, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119000
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelumuotoilun hyödyntämistä, jotta nuoria saadaan enemmän käymään Suomen käsityön museossa. Työssä keskityttiin erityisesti 18-30-vuotiaisiin ihmisiin. Työn tavoitteena oli selvittää käsitys palvelumuotoilusta sekä saavuttaa ymmärrys, mitä toimintatapoja ja työkaluja käytetään palvelumuotoilussa. Palvelumuotoilussa on tärkeää sisällyttää asiakas palvelun kehittämisen prosessiin, jotta ideat kumpuavat asiakkaiden oikeista tarpeista. Palvelumuotoilussa huomioidaan, miten pienetkin asiat voivat rikkoa palvelun yhtenäisyyden, joten kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeää.

Toisena näkökulmana Suomen käsityön museon toiminnan kehittämiseen oli elämystalous. Elämystalous keskittyy siihen miten, kokemusta voidaan saada elämyksiä ja sitä kautta saada erottautumista tekijä kilpailijoihin nähden. Elämystalous on kokonaisvaltainen näkökulma, jossa huomioidaan pieninkin tekijä.

Tutkimus toteutettiin mystery shoppingin avulla. Kolmetoista nuorta kävi tutustamassa museoon. Heidän vastausten pohjalta museon toiminnassa huomioitiin tekijöitä, joihin kannattaa museon kiinnittää huomiota. Tarkoituksena oli selvittää millä, tavalla nuoret kokevat nyt toiminnan ja mihin suuntaan toimintaa pitää kehittää, jotta he tulisivat asiakkaiksi.

Lopputuloksena syntyi kolmen asiakastyypin palvelupolkua ja yleiset kehitysehdotukset liittyen museon toimintaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste