Kesäfestivaalien asiakasuskollisuus
Karvinen, Harri (2012)
Karvinen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Himoksen 2011 kesäfestivaalien asiakasuskollisuus. Opinnäytetyön tekijä sai aiheen työhönsä vuonna 2011 Himos Festival Oy:n toimeksiantona. Paremmin talvilomailukeskuksena tunnettu Himos on kehittänyt lomailualueesta toimivan ja sopivan konseptin kesäfestivaaleille. Menestyvien Voice -juhannuksen ja iskelmäfestivaalin rinnalle oli nyt syntymässä erityisesti nuorille kuluttajille ja hip hop musiikinharrastajille tarkoitettu Pipefest.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja analysoida kuinka kesäfestivaalin asiakassuhde syntyy, kuinka sitä ylläpidetään ja mitä hyötyä uskollisesta asiakassuhteesta on organisaatiolle. Asiakassuhteen menettämisestä oli olemassa varoittavia esimerkkejä aikaisemmilta vuosilta suomalaisilla musiikkifestivaalimarkkinoilla. Tärkeimpien asiakkaiden menettäminen on pahimmillaan johtanut tapahtuman myönteisen mielikuvan murenemiseen, huonoon taloudelliseen menestykseen ja tilanteeseen, jossa festivaalia ei enää ole ollut kannattavaa järjestää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta johon vastauksia kerättiin satunnaisella otannalla festivaalien aikana. Saadut vastaukset käsiteltiin SPSS -ohjelman avulla ja analysoitiin aiheeseen sopivia teorioita hyväksi käyttäen. Tulosten perusteella saatiin käsitys asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta.
Tutkimus tuo esille asiat ja toiminnot joissa festivaali on onnistunut tai epäonnistunut. Voidaan todeta, että asiakkaat ovat festivaaleihin tyytyväisiä, lukuun ottamatta ravintolapalveluiden tasoa. Tuloksista käy myös ilmi miten erilaiset seikat vaikuttivat asiakasuskollisuuteen eri festivaaleilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja analysoida kuinka kesäfestivaalin asiakassuhde syntyy, kuinka sitä ylläpidetään ja mitä hyötyä uskollisesta asiakassuhteesta on organisaatiolle. Asiakassuhteen menettämisestä oli olemassa varoittavia esimerkkejä aikaisemmilta vuosilta suomalaisilla musiikkifestivaalimarkkinoilla. Tärkeimpien asiakkaiden menettäminen on pahimmillaan johtanut tapahtuman myönteisen mielikuvan murenemiseen, huonoon taloudelliseen menestykseen ja tilanteeseen, jossa festivaalia ei enää ole ollut kannattavaa järjestää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta johon vastauksia kerättiin satunnaisella otannalla festivaalien aikana. Saadut vastaukset käsiteltiin SPSS -ohjelman avulla ja analysoitiin aiheeseen sopivia teorioita hyväksi käyttäen. Tulosten perusteella saatiin käsitys asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta.
Tutkimus tuo esille asiat ja toiminnot joissa festivaali on onnistunut tai epäonnistunut. Voidaan todeta, että asiakkaat ovat festivaaleihin tyytyväisiä, lukuun ottamatta ravintolapalveluiden tasoa. Tuloksista käy myös ilmi miten erilaiset seikat vaikuttivat asiakasuskollisuuteen eri festivaaleilla.