Våld i filmberättandet
Hinders, Jenny (2012)
Hinders, Jenny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920076
Tiivistelmä
För att bli en bra filmskapare bör man veta hur man använder våld i sina berättelser.Syftet med arbetet är att ta reda på om det behövs våld i filmberättandet och i så fall varför, samt var gränsen går mellan ”nödvändigt” och ”onödigt” filmvåld. I arbetet tas våld i filmhistorien upp, samt filmvåldets popularitet och våldets plats i filmberättandet.
Filmvåldets påverkan på individen och samhället tas inte upp.
Genom att jämföra olika filmer med varandra synas behovet av det använda våldet i sömmarna. En och samma våldshandling, korsfästelse, jämförs i The Passion of the Christ (Gibson: 2004) med Life of Brian (Jones: 1979), en gammal film jämförs med en nyare: Scarface (Hawks, Rosson: 1932) och Scarface (De Palma: 1983) och en film med en manlig psykopat som huvudkaraktär jämförs med en som har en kvinnlig motsvarighet: American Psycho (Harron: 2000) och American Psycho II – All American Girl (Freeman: 2002). Resultatet är att filmvåld behövs till en viss del, men att det inte behövs särskilt mycket för att få effekt och att det måste komma naturligt i berättelsen. En film kan väcka lika stora känslor även om man inte visar allt och ändamålet helgar
inte alltid medlen.
Filmvåldets påverkan på individen och samhället tas inte upp.
Genom att jämföra olika filmer med varandra synas behovet av det använda våldet i sömmarna. En och samma våldshandling, korsfästelse, jämförs i The Passion of the Christ (Gibson: 2004) med Life of Brian (Jones: 1979), en gammal film jämförs med en nyare: Scarface (Hawks, Rosson: 1932) och Scarface (De Palma: 1983) och en film med en manlig psykopat som huvudkaraktär jämförs med en som har en kvinnlig motsvarighet: American Psycho (Harron: 2000) och American Psycho II – All American Girl (Freeman: 2002). Resultatet är att filmvåld behövs till en viss del, men att det inte behövs särskilt mycket för att få effekt och att det måste komma naturligt i berättelsen. En film kan väcka lika stora känslor även om man inte visar allt och ändamålet helgar
inte alltid medlen.