Barnens delaktighet i dagvårdens fysiska aktivitet : -En litteraturstudie
Öhman, Isabella (2012)
Öhman, Isabella
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920138
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att belysa olika faktorer som ökar barnens känsla av delaktighet i barnens fysiska aktivitet och att utreda pedagogens roll i att stöda barns delaktighet i den fysiska aktiviteten. Frågeställningarna för arbetet är: Vilka faktorer påverkar barnens ökade känsla av delaktighet i barnens fysiska aktivitet? Vilken är pedagogens roll i att stöda barnens delaktighet med tanke på dessa faktorer? Den teoretiska delen beskri- ver barnens fysiska aktivitet, pedagogens roll samt barnens delaktighet. Som metod an- vändes en allmän litteraturstudie och 9 artiklar analyserades. Studien är begränsad till forskningresultat från och med år 2000 och som handlar om barn i dagvårdsåldern. Resultatet av arbetet blev att positiva upplevelser, interaktion med kamrater och möjlig- heter till eget initiativ under fysisk aktivitet har en inverkan på barnens ökade känsla av delaktighet. Resultatet visade också att pedagogens attityd och roll i att uppmuntra barnen är betydelsefullt för att främja barns delaktighet i den fysiska aktiviteten. The purpose of this work was to illustrate different factors that increase the participation of children’s physical activity and to study the role of the pedagogue to support the children’s participation in physical activity. The questions were: which factors have an im- pact on children participation in physical activity? What is the role of the pedagogue in supporting children’s participation taking in to account these factors? The theoretical part describes children’s physical activity, the role of the pedagogue and children’s participation. As method a common literature study was used and nine articles were analysed. The study is limited to research results as of year 2000 and contained children in kindergarten age. The result of the study shows that positive experience, the interaction with friends, and possibilities to own initiative in connection with physical activity has an impact on children’s participation. The result shows also that the attitude and the support of the pedagogue is important for promoting the children’s participation in physical activity.