Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur stöda socialiseringsprocessen hos barn med FAS/FAE

Sjöberg, Isabella (2012)

 
Avaa tiedosto
Isabellas examensarbete.pdf (657.7Kt)
Lataukset: 


Sjöberg, Isabella
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920104
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att öka personalens kunskap angående integration av barn med FAS/FAE i skolan.I mitt arbete skall jag presentera följande teoretiska utgångspunkter: socialisering och integration samt två olika arbetsmetoder Bright Start och Tomtens skattkista. Examensarbetet skall besvara följande frågor; Hur kan man stöda socialiseringen hos barn med FAS/FAE? samt Vilka olika metoder kan man använda/tillämpa på skolan, för att integrera barn med FAS/FAE i barngruppen? Examensarbetet är en litteraturstudie och materialet analyseras med hjälp av innehållsanalys. Jag har använt mig av sex artiklar, vilka jag hittat via metasökningen. Resultatet för examensarbetet lyfte fram fyra centrala kategorier; sociala sammanhang, tvångsvård, inlärning och be-teende störning. Resultatet i undersökningen visar att barn med FAS har i allmänhet svårt att klara sig i sociala sammanhang, vilket i sig påverkar barnens inlärning och möjligheter att bilda relationer till andra människor. Resultatet visar även att arbetsmetoderna Tomtens skattkista och Bright Start kan utveckla sociala färdigheter hos barn med FAS. Bright Start och Tomtens skattkista syfte är att utveckla socialiseringsprocessen hos individen och att öka sociala färdigheter samt att förbättrar möjligheterna till integration inom gruppen.
 
The purpose of my thesis is to increase knowledge of teachers and other personel how to integrate children with FAS/FAE into classrooms In my thesis I am going to present following theories; socialization, integration and two different working methods Bright Start and Tomtens skattkista. .My aim is to answer following questions; How to support the socialization process for children with FAS and which methods can one apply at school to increase integration in a classroom. I have done a literature based study and as theoretical grounds I`ve used contents analyses. I`ve used six articles which I`ve came across in the meta search. The results raises up four central kathegories; social relations, forced involuntary treatment, learning and behavioural disturbances. The results of my study shows that children with FAS has generally more difficulties to manage in social context, which affects in the child learning abilities and in possibilities to form relations. The results also show that the working methods Tomtens skattkista and Bright Start can develop social skills on children with FAS. The articles that I used had to have one of the following words in it; integration, FAS, socialization and children. Bright Start and ”Tomtens skattkista” had the intention of develop the socialization process ,to increase social skills and to increase possibilities of integration in the group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste