Dagens samhälle kräver allt mer företagsverksamhet - avspegling i undervisning
Rosenlöf, Victoria (2012)
Rosenlöf, Victoria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920135
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att ta fram idéer för undervisningen i företagsverksamhet och därmed få målgruppen, ungdomar 16-19 år som studerar för sin första yrkesexamen, att bli intresserade av företagsverksamhet.
Arbetet beaktar samhälls- och utbildningskravens förändringar när det gäller företagsverksamhet samt företagsverksamhetens alltmer framträdande roll i samhället under de senaste åren. Behovet av företagsverksamhet kartläggs med beaktande av de förändringar som skett i samhället och hur företagsutvecklingen ser ut i Finland. Arbetet beaktar också läroplanskraven samt studerande vid Inveon och privatpersoners åsikter och synpunkter på företagsverksamhet utgående från studie- samt arbetslivet.
Metoder som används i arbetet är kartläggning genom intervjuer, enkäter och dokument. Urvalet består av tredje årets studerande vid Inveon läsåret 2011/2012, studerande som nyligen inlett sina studier vid Inveon samt utexaminerade studerande vid Inveon, läraren i företagsverksamhet vid Inveon och företagare med erfarenheter från den kommunala som den privata sektorn. Undersökningen av ovan nämnda genomförs våren och hösten 2012.
Referenserna i arbetet består av information om hur samhället sett ut tidigare samt hur det ser ut idag med tanke på företagsverksamhet. Referenserna består också av företagsutvecklingen i Finland de senaste tio åren samt läroplanens utgångspunkter och uppbyggande.
Utgående från resultatet rekommenderas att undervisningsmaterialet i fortsättningen bör förnyas kontinuerligt för att hela tiden kunna beakta samhällets förändringar och behov med tanke på företagsverksamhet. Det är viktigt att vid förnyande av undervisningsmaterialet alltid beakta Utbildningsstyrelsens läroplanskrav. Eftersom det hela tiden sker förändringar i samhället är det viktigt att kontinuerligt följa med både studerandes, lärares och privatpersoner åsikter och synpunkter angående företagsverksamhet då undervisningsmaterialet förnyas. The purpose of this research is to present ideas for updating the teaching material on business activities and thus raise a greater in-terest in the subject among students aged 16-19, preparing for their first professional de-gree.
Business is increasingly important to society. However, socioeconomically changes in society influence the nature and the need of entrepreneurship and should therefore also influence the educational material in this particular field. These aspects are considered throughout the paper mainly by presenting an overview of changes in business activities in Finland, considering the requirements of the official curriculum for professional stud-ies as well as presenting opinions on the courses in business activities gathered among students at Inveon and other interviewed subjects.
In this study the following three methods are used: interviews, surveys and official doc-uments. The sample of the study consists of first-and third-year students at Inveon, for-mer students at Inveon, the teacher in business activities at Inveon and professional en-trepreneurs with working experience both in the municipal and the private sectors. The research is carried out during spring and autumn 2012.
The theoretical references used in this study are documents on changes in society and business activities at different periods, documentation on business development in Fin-land during the past ten years and extracts from the curriculum for professional studies.
Based on the results of the study, it is recommended that the teaching material for busi-ness activities is continuously updated in order for it to meet the needs of a changing so-ciety and entrepreneurship. The study also shows that, besides the official curriculum, it is important to consider both student’s and teacher’s opinions regarding the content of courses in business activities. By finally including advice and practical information from professional entrepreneurs, the courses in entrepreneurship could gain popularity among the young students at Inveon.
Arbetet beaktar samhälls- och utbildningskravens förändringar när det gäller företagsverksamhet samt företagsverksamhetens alltmer framträdande roll i samhället under de senaste åren. Behovet av företagsverksamhet kartläggs med beaktande av de förändringar som skett i samhället och hur företagsutvecklingen ser ut i Finland. Arbetet beaktar också läroplanskraven samt studerande vid Inveon och privatpersoners åsikter och synpunkter på företagsverksamhet utgående från studie- samt arbetslivet.
Metoder som används i arbetet är kartläggning genom intervjuer, enkäter och dokument. Urvalet består av tredje årets studerande vid Inveon läsåret 2011/2012, studerande som nyligen inlett sina studier vid Inveon samt utexaminerade studerande vid Inveon, läraren i företagsverksamhet vid Inveon och företagare med erfarenheter från den kommunala som den privata sektorn. Undersökningen av ovan nämnda genomförs våren och hösten 2012.
Referenserna i arbetet består av information om hur samhället sett ut tidigare samt hur det ser ut idag med tanke på företagsverksamhet. Referenserna består också av företagsutvecklingen i Finland de senaste tio åren samt läroplanens utgångspunkter och uppbyggande.
Utgående från resultatet rekommenderas att undervisningsmaterialet i fortsättningen bör förnyas kontinuerligt för att hela tiden kunna beakta samhällets förändringar och behov med tanke på företagsverksamhet. Det är viktigt att vid förnyande av undervisningsmaterialet alltid beakta Utbildningsstyrelsens läroplanskrav. Eftersom det hela tiden sker förändringar i samhället är det viktigt att kontinuerligt följa med både studerandes, lärares och privatpersoner åsikter och synpunkter angående företagsverksamhet då undervisningsmaterialet förnyas.
Business is increasingly important to society. However, socioeconomically changes in society influence the nature and the need of entrepreneurship and should therefore also influence the educational material in this particular field. These aspects are considered throughout the paper mainly by presenting an overview of changes in business activities in Finland, considering the requirements of the official curriculum for professional stud-ies as well as presenting opinions on the courses in business activities gathered among students at Inveon and other interviewed subjects.
In this study the following three methods are used: interviews, surveys and official doc-uments. The sample of the study consists of first-and third-year students at Inveon, for-mer students at Inveon, the teacher in business activities at Inveon and professional en-trepreneurs with working experience both in the municipal and the private sectors. The research is carried out during spring and autumn 2012.
The theoretical references used in this study are documents on changes in society and business activities at different periods, documentation on business development in Fin-land during the past ten years and extracts from the curriculum for professional studies.
Based on the results of the study, it is recommended that the teaching material for busi-ness activities is continuously updated in order for it to meet the needs of a changing so-ciety and entrepreneurship. The study also shows that, besides the official curriculum, it is important to consider both student’s and teacher’s opinions regarding the content of courses in business activities. By finally including advice and practical information from professional entrepreneurs, the courses in entrepreneurship could gain popularity among the young students at Inveon.