”HUOLESTUTTAA, MUTTA HUOLESTUTTAAKO TURHAAN?” : Tilannekatsaus 3–5-vuotiaiden lasten leikkeihin
Oittinen, Satu; Veitonmäki, Jenniina (2012)
Oittinen, Satu
Veitonmäki, Jenniina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920049
Tiivistelmä
Leikki määritellään mielihyvää tuottavaksi, vapaaehtoiseksi, sääntöjen mukaiseksi, kuvitteelliseksi, ennakoimattomaksi ja muusta elämästä erottuvaksi toiminnaksi. Se on olennainen osa ihmisen kasvua ja kehitystä. Tämä opinnäytetyö tuleekin keskittymään tämän ilmiön, leikin tutkimiseen, tekemällä tilannekatsauksen 3–5-vuotiaiden lasten leikkeihin.
Esillä on ollut usein huoli leikin loppumisesta ja leikkitaidottomista lapsista leikkien ja lelujen muututtua entistä enemmän yksinäisyyttä ruokkiviksi, kilpailuhenkeä korostaviksi, raaoiksi aikuisten maailmaa jäljitteleviksi sekä entistä vähemmän mielikuvitusta vaativiksi. Opinnäytetyön tavoitteena onkin tilannekatsauksen lisäksi vastata esillä olevaan huoleen ja tuoda kasvattajille esille lapsen maailmaa leikkejä koskien.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena fenomenologisella tutkimusotteella. 3–5-vuotiaisiin päiväkotilapsiin rajattu tutkimus toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla yhtä satunnaisesti valitun Mikkelin kaupungin päiväkodin lapsiryhmää. Aineistolähtöinen tutkimus koostuu pääasiassa lasten kokemuksista. Kokemuksien kautta voidaan muodostaa yleisellä tasolla kuvaa leikin tämän päivän tilasta ja ilmenemisestä.
Havainnot ja haastattelut piirtävät kuvaa edelleenkin leikkivästä ja leikkejä rakastavasta lapsesta. Lapset leikkivät tänäkin päivänä, joskin erilaisin leluin, leikkien teemoin ja säännöin. Yksi merkittävä opinnäytetyössä esiin noussut asia oli se, että tämän päivän leikin käsite ja siten leikkiminen on laajentunut koskemaan myös pelejä. Yhä useammin erilaisten videopelien pelaaminen mielletään leikkimiseksi ja kaikista mieluisimmaksi leikiksi.
Esillä on ollut usein huoli leikin loppumisesta ja leikkitaidottomista lapsista leikkien ja lelujen muututtua entistä enemmän yksinäisyyttä ruokkiviksi, kilpailuhenkeä korostaviksi, raaoiksi aikuisten maailmaa jäljitteleviksi sekä entistä vähemmän mielikuvitusta vaativiksi. Opinnäytetyön tavoitteena onkin tilannekatsauksen lisäksi vastata esillä olevaan huoleen ja tuoda kasvattajille esille lapsen maailmaa leikkejä koskien.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena fenomenologisella tutkimusotteella. 3–5-vuotiaisiin päiväkotilapsiin rajattu tutkimus toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla yhtä satunnaisesti valitun Mikkelin kaupungin päiväkodin lapsiryhmää. Aineistolähtöinen tutkimus koostuu pääasiassa lasten kokemuksista. Kokemuksien kautta voidaan muodostaa yleisellä tasolla kuvaa leikin tämän päivän tilasta ja ilmenemisestä.
Havainnot ja haastattelut piirtävät kuvaa edelleenkin leikkivästä ja leikkejä rakastavasta lapsesta. Lapset leikkivät tänäkin päivänä, joskin erilaisin leluin, leikkien teemoin ja säännöin. Yksi merkittävä opinnäytetyössä esiin noussut asia oli se, että tämän päivän leikin käsite ja siten leikkiminen on laajentunut koskemaan myös pelejä. Yhä useammin erilaisten videopelien pelaaminen mielletään leikkimiseksi ja kaikista mieluisimmaksi leikiksi.