Sosiaalinen media osana Ravintola Tallin viestintää : Asiakaslähtöinen markkinointi
Pulkkinen, Johanna (2012)
Pulkkinen, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia, kuinka Ravintola Talli pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa omassa markkinointiviestinnässään. Kasarmin Kampuksella sijaitseva Ravintola Talli toimii niin lounas-, kokous-, a la carte - sekä tilausravintolana. Se on myös osa restonomiopiskelijoiden oppimisympäristöä.
Työn tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka Ravintola Tallin asiakasrekisterissä olevat henkilöt käyttävät ja hyödyntävät sosiaalista mediaa vapaa-ajallaan sekä omalla työpaikallaan. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä ja vastaajille lähetettiin sähköpostiin saatekirje, jossa oli linkki kyselyyn. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen sosiaalisista mediaa sekä digitaalista markkinointia. Viitekehyksessä käsittelen myös perinteistä markkinointiviestintää, koska markkinoinnin perustietoja tulee soveltaa myös sosiaalisessa mediassa mainostaessa. Asiakaskyselyyn liittyen käsittelen myös kvalitatiivisen tutkimuksen teoriaa sekä luotettavuutta.
Asiakaskysely rajattiin Tallin asiakasrekisteriin, koska suurimmalle osalle yritys on jollain tavalla tuttu. Kyselyn vastausprosentti oli ainoastaan 21,4 ja siitä johtuen tuloksia ei voida yleistää vaan ne tulkitaan suuntaa antavina. Tutkimustulosten perusteella pystyin kuitenkin kartoittamaan erilaisia sosiaalisen median palveluja jotka oikein käytettynä mahdollisesti lisäävät Ravintola Tallin tunnettuutta. Tulokset olivat hyvin monipuolisia ja osoittivat, että sosiaalisella medialla on merkitystä markkinointiviestinnässä. Mukana oli myös hyviä kehitysehdotuksia Tallin tunnettuuden lisäämiseen ja näin ollen työlleni asetetut tavoitteet onnistuivat melko hyvin.
Työn tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka Ravintola Tallin asiakasrekisterissä olevat henkilöt käyttävät ja hyödyntävät sosiaalista mediaa vapaa-ajallaan sekä omalla työpaikallaan. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä ja vastaajille lähetettiin sähköpostiin saatekirje, jossa oli linkki kyselyyn. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen sosiaalisista mediaa sekä digitaalista markkinointia. Viitekehyksessä käsittelen myös perinteistä markkinointiviestintää, koska markkinoinnin perustietoja tulee soveltaa myös sosiaalisessa mediassa mainostaessa. Asiakaskyselyyn liittyen käsittelen myös kvalitatiivisen tutkimuksen teoriaa sekä luotettavuutta.
Asiakaskysely rajattiin Tallin asiakasrekisteriin, koska suurimmalle osalle yritys on jollain tavalla tuttu. Kyselyn vastausprosentti oli ainoastaan 21,4 ja siitä johtuen tuloksia ei voida yleistää vaan ne tulkitaan suuntaa antavina. Tutkimustulosten perusteella pystyin kuitenkin kartoittamaan erilaisia sosiaalisen median palveluja jotka oikein käytettynä mahdollisesti lisäävät Ravintola Tallin tunnettuutta. Tulokset olivat hyvin monipuolisia ja osoittivat, että sosiaalisella medialla on merkitystä markkinointiviestinnässä. Mukana oli myös hyviä kehitysehdotuksia Tallin tunnettuuden lisäämiseen ja näin ollen työlleni asetetut tavoitteet onnistuivat melko hyvin.