Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taloushallinnon sähköinen palvelukeskus, yrityksen tuki ja yhteistyökumppani : Sametti Oy

Hämäläinen, Tiina (2012)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Tiina.pdf (702.3Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719801
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän sähköisen taloushallinnon palvelukeskuksen asiakasprosessin kehittämistä. Tutkimuskohteena on Sametti Oy:n taloushallinnon palvelukeskus, joka toimii sähköisessä toimintaympäristössä. Tarkoituksena on selvittää miten palvelukeskuksen palveluprosessi palvelee parhaiten yrittäjää. Lisäksi selvitän miten asiantuntijapalvelua kehitetään sähköisessä taloushallinnossa.

Tutkimuksen pohjana sovellan kirjanpitoon sekä sähköiseen, että digitaaliseen taloushallintoon liittyvää kirjallista materiaalia. Kirjallisuutta käytän myös asiakaslähtöisyyteen, palvelun parantamiseen ja työnkuvan muuttumiseen liittyen.

Kyselytutkimuksia tehtiin kaksi, palvelukeskuksen asiakkaille ja henkilökunnalle. Asiakkaille eli yrittäjille tehty kysely on Sametti Oy:n yhteistyökumppanin teettämä asiakastyytyväisyyskysely ja sen muotoon minulla ei ollut vaikutusmahdollisuutta. Kysely oli kuitenkin monipuolinen ja siksi se on hyödyllinen tutkimuksessani. Otoksen koko oli 160, joista 58 yrittäjää vastasi. Toisen kyselytutkimuksen toteutin itse. Taloushallinnon palvelukeskuksen henkilökunnasta osallistuivat kaikki seitsemän kirjanpitotiimin työntekijää.

Yrittäjille tehty kysely osoitti heidän olevan tyytyväisiä palvelukeskuksen palveluun arvosanalla 4,5, asteikon ollessa 1-5. Taloushallinnon ohjelmiston käytössä yrittäjät toivoivat eniten lisää opastusta raporttien hakemisessa. Yrittäjät olivat eniten kiinnostuneita saamaan koulutusta tuloslaskelman ja taseen tulkitsemisesta ja aiheista edellytykset yhtiömuodon muutokseen sekä paljonko myynnin tulee kehittyä, jotta työntekijän palkkaaminen kannattaa. Yrittäjille tehty kyselytutkimus myös osoitti sen, että kirjanpitäjän vaihtumiseen tulee kiinnittää tarkempaa huomiota. Yrittäjien luottamussuhde kärsii henkilökunnan vaihdoksen yhteydessä.

Palvelukeskuksen henkilökunnan vastauksista tuli esille miten taloushallinnon keskittäminen palvelukeskukseen vähentää järjestelmän haavoittuvuutta ja mahdollistaa kattavat varahenkilöjärjestelyt. Yrittäjien tyytyväisyyttä lisää, että yrityksen asioiden hoitaminen sujuu myös vastaavan kirjanpitäjän poissaolon aikana. Henkilökunnan kysely osoitti heidän uskovan palvelukeskusten määrän kasvavan ja sen että kirjanpidon rutiinityöt automatisoituvat entisestään. Näin uskottiin myös kirjanpitäjän työnkuvan muuttuvan enemmän konsultoivampaan suuntaan, koska sähköistyminen kehittää asiakkaita omatoimisuuteen.

Tutkimuksesta hyötyvät Sametti Oy:n palvelukeskuksen lisäksi palvelukeskuksen asiakkaat. Lisäksi mahdolliset tulevat palvelukeskusten asiakkaat saavat lukea sekä asiakkaiden että henkilökunnan kokemuksista palvelukeskuksen palveluprosessista. Työ on ainutlaatuinen, koska tutkimusta ulkoistetulle taloushallinnon palvelukeskuksen asiakkaille ja henkilökunnalle ei ole aiemmin tehty. Työ avaa tulevaisuuden näkymiä etäkirjanpitoon, digitaaliseen taloushallintoon ja sähköiseen työympäristöön liittyen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste