Mikkelin Ravintola Huviretken kokousruokapalvelujen kehittäminen
Tarkiainen, Maria (2009)
Tarkiainen, Maria
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016628
Tiivistelmä
Tavoitteena oli kehittää Mikkelissä sijaitsevan Ravintola Huviretken kokousasiakkaille tarjoamien kokousruokalistojen sisältöä keväällä 2008 tehdyn asiakaskyselyn vastausten pohjalta. Kehitystyön lähtökohtana oli asiakaslähtöisyys, kustannusseuranta ja hankinnat kehitettyjen ruokalistojen ja Catherine-ravintolajärjestelmään syötettyjen ruoka-ohjeistojen avulla.
Huviretken tämänhetkinen kokousasiakaskunta on jo vakiintunut koskemaan Mikkelin keskustan ja lähipaikkakunnan yritysten sopimusasiakkaita, mutta työn tutkimusongelmana on ravintola- ja kokouspalvelujen sisällön kehittäminen kokousasiakkaiden keskuudessa. Tutkimusongelmana oli ”Kuinka tyytyväisiä kokousasiakkaat ovat ravintola Huviretkessä saamiinsa palveluihin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa?”.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytin kirjekyselyä, jonka lähetin postitse ravintola Huviretken 104 kokousasiakkaalle. Tutkimusaineisto saatiin kyselylomakkeiden vastauksista, jotka analysoitiin sekä sanallisesti että graafisesti. Vastaavanlainen kysely oli tehty aikaisemmin asiakkaille yleisesti, mutta nyt keskityttiin kokousasiakkaisiin.
Työn lopputuloksena oli kokousasiakkaille tarkoitetut lounas- ja päivällislistat. Listojen suunnittelussa otettiin huomioon asiakkaiden toiveet ja toisaalta ravintolan aikaisemmat kokemukset.
Huviretken tämänhetkinen kokousasiakaskunta on jo vakiintunut koskemaan Mikkelin keskustan ja lähipaikkakunnan yritysten sopimusasiakkaita, mutta työn tutkimusongelmana on ravintola- ja kokouspalvelujen sisällön kehittäminen kokousasiakkaiden keskuudessa. Tutkimusongelmana oli ”Kuinka tyytyväisiä kokousasiakkaat ovat ravintola Huviretkessä saamiinsa palveluihin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa?”.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytin kirjekyselyä, jonka lähetin postitse ravintola Huviretken 104 kokousasiakkaalle. Tutkimusaineisto saatiin kyselylomakkeiden vastauksista, jotka analysoitiin sekä sanallisesti että graafisesti. Vastaavanlainen kysely oli tehty aikaisemmin asiakkaille yleisesti, mutta nyt keskityttiin kokousasiakkaisiin.
Työn lopputuloksena oli kokousasiakkaille tarkoitetut lounas- ja päivällislistat. Listojen suunnittelussa otettiin huomioon asiakkaiden toiveet ja toisaalta ravintolan aikaisemmat kokemukset.