The Support Possibilities of a Starting Entrepreneur
Kärki, Jyrki (2009)
Kärki, Jyrki
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016625
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli kartoittaa uusille yrittäjille suunnattuja tukimahdollisuuksia, sekä selvittää kuinka hyvin kyseisten tukimahdollisuuksien tarjoajat tunnetaan yrittäjien keskuudessa ja kuinka heidän palvelujaan on käytetty hyväksi. Keskityin lähinnä suurimpiin toimijoihin, sekä heidän tukimahdolli-suuksiin, mitkä ovat saatavilla koko maassa.
Opinnäytetyön teorian ensimmäinen osa käsittelee yrittäjän taustaa ja liiketoimintasuunnitelmaa, mitkä ovat avainelementtjä tukimahdollisuuksien kannalta. Toinen osio teoriasta keskittyy esittelemään tukien toimittajia, sekä heidän tarjoamia palveluita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastattelemalla puhelimitse uusia yrittäjiä Päijät- Hämeen alueella. Haastattelussa käytettiin ennalta tehtyä kysymysrunkoa, johon oli määritetty teemoittain kysymyksiä, joita haastattelija pystyi tarpeen mukaan täsmentämään lisäkysymyksillä. Haastatteluita tehtiin yhteensä 22 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin tukimahdollisuuksia hakevien yrittäjien taustoja, sekä palveluita tarjoavien organisaatioiden tunnettavuutta, sekä sitä kuinka näiden palveluja uudet yritykset ovat käyt-täneet hyväksi. Johtopäätöksiä pyrittiin tekemään yritysten taustatietoja hyödyntämällä, sekä kokoamalla yhtäläisyyksiä yrittäjien kokemuksista.
Kaiken kaikkiaan haastatelluilla yrittäjillä oli kattavat tiedot tarjottavista palveluista, mutta niiden hyväk-sikäyttö oli jäänyt melko vähäiseksi. Syinä nähtiin lähinnä hakuprosessien työläys, sekä informoinnin laatu.
Opinnäytetyön teorian ensimmäinen osa käsittelee yrittäjän taustaa ja liiketoimintasuunnitelmaa, mitkä ovat avainelementtjä tukimahdollisuuksien kannalta. Toinen osio teoriasta keskittyy esittelemään tukien toimittajia, sekä heidän tarjoamia palveluita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastattelemalla puhelimitse uusia yrittäjiä Päijät- Hämeen alueella. Haastattelussa käytettiin ennalta tehtyä kysymysrunkoa, johon oli määritetty teemoittain kysymyksiä, joita haastattelija pystyi tarpeen mukaan täsmentämään lisäkysymyksillä. Haastatteluita tehtiin yhteensä 22 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin tukimahdollisuuksia hakevien yrittäjien taustoja, sekä palveluita tarjoavien organisaatioiden tunnettavuutta, sekä sitä kuinka näiden palveluja uudet yritykset ovat käyt-täneet hyväksi. Johtopäätöksiä pyrittiin tekemään yritysten taustatietoja hyödyntämällä, sekä kokoamalla yhtäläisyyksiä yrittäjien kokemuksista.
Kaiken kaikkiaan haastatelluilla yrittäjillä oli kattavat tiedot tarjottavista palveluista, mutta niiden hyväk-sikäyttö oli jäänyt melko vähäiseksi. Syinä nähtiin lähinnä hakuprosessien työläys, sekä informoinnin laatu.