Selvitys linja-autovarikon sijoituspaikoista Kirkkonummella
Lehtinen, Vili (2012)
Lehtinen, Vili
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020175
Tiivistelmä
Kirkkonummen linja-autoliikenne avautuu kilpailulle nykyisten linjaliikennelupiin pohjautuvien siirtymäajan liikennöintisopimusten päättyessä vuosien 2013 ja 2015 välisenä aikana. HSL:n linjastosuunnitelmassa 2013-2017 on suunniteltu Kirkkonummen linjasto tilanteeseen, jossa siirtymäajan sopimukset ovat päättyneet. Tutkimuksessa arvioidaan, onko Kirkkonummen linjastosuunnitelman 2013-2017 mukaisen liikenteen järjestämiseksi kannattavaa perustaa Kirkkonummelle oma etävarikko, ja mihin varikko olisi edullisinta sijoittaa. Tutkimuksessa tarkastellaan varikon perustamisen kannattavuutta opinnäytetyön toimeksiantajan Veolia Transport Finland Oy:n näkökulmasta.
Tutkimuksessa tehdään katsaus Kirkkonummen nykytilanteeseen ja yleisiin varikon sijoittamisen periaatteisiin ja rajoituksiin sekä tutustutaan Kirkkonummen linjastosuunnitelmassa 2013-2017 suunniteltuun linjastoon. Varikon sijoittamisen rajoitukset huomioiden linjastosuunnitelman pohjalta selvitetään parhaat sijainnit etävarikolle Kirkkonummella. Varikkosijainteja verrataan nykyiseen Veolia Transportin Espoon varikkoon Espoon Suomenojalla.
Linjaston päätepysäkkien sijaintien ja Kirkkonummen yleiskaavoituksen perusteella varikon sijaintivaihtoehdot rajattiin kahteen yritystoiminnan alueeseen Kirkkonummella: Jorvakseen ja Vuohimäkeen. Varikkosijaintien vertailussa käytettiin siirtoajokustannuksia Kirkkonummen linjastosuunnitelmassa esitettyjen linjojen päätepysäkeille.
Tutkimuksessa kantatien 51 läheisyydessä sijaitseva Jorvaksen yritystoiminnan alue osoittautui kannattavimmaksi Kirkkonummen linjastosuunnitelman 2013-2017 mukaisen linjaston liikennöintiin. Tutkimuksessa arvioidut säästöt vuotuisissa siirtoajokustannuksissa ovat noin 190 000 euroa verrattuna liikennöintiin Espoon Suomenojalta.
Tutkimuksessa tehdään katsaus Kirkkonummen nykytilanteeseen ja yleisiin varikon sijoittamisen periaatteisiin ja rajoituksiin sekä tutustutaan Kirkkonummen linjastosuunnitelmassa 2013-2017 suunniteltuun linjastoon. Varikon sijoittamisen rajoitukset huomioiden linjastosuunnitelman pohjalta selvitetään parhaat sijainnit etävarikolle Kirkkonummella. Varikkosijainteja verrataan nykyiseen Veolia Transportin Espoon varikkoon Espoon Suomenojalla.
Linjaston päätepysäkkien sijaintien ja Kirkkonummen yleiskaavoituksen perusteella varikon sijaintivaihtoehdot rajattiin kahteen yritystoiminnan alueeseen Kirkkonummella: Jorvakseen ja Vuohimäkeen. Varikkosijaintien vertailussa käytettiin siirtoajokustannuksia Kirkkonummen linjastosuunnitelmassa esitettyjen linjojen päätepysäkeille.
Tutkimuksessa kantatien 51 läheisyydessä sijaitseva Jorvaksen yritystoiminnan alue osoittautui kannattavimmaksi Kirkkonummen linjastosuunnitelman 2013-2017 mukaisen linjaston liikennöintiin. Tutkimuksessa arvioidut säästöt vuotuisissa siirtoajokustannuksissa ovat noin 190 000 euroa verrattuna liikennöintiin Espoon Suomenojalta.