Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoinnissa

Tihiäsalo, Tai-Ann (2012)

 
Avaa tiedosto
Tihiaesalo_Tai-Ann.pdf (586.3Kt)
Lataukset: 


Tihiäsalo, Tai-Ann
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mikä on sosiaalisen median rooli yritysten rekrytoinnissa. Lisäksi haluttiin tietää, miten haastateltavat ajattelevat sosiaalisessa mediassa rekrytoimisen vaikuttavan yrityksen työnantajaimagoon. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja sen pohjalta kerätty teoria koostui sosiaalisen median lisäksi strategisen henkilöstövoimavarojen johtamisesta ja sen alle kuuluvasta rekrytoinnista sekä työnantajaimagosta.

Tutkimuksen empiirisen osuuden muodosti teemahaastattelun menetelmin toteutetut seitsemän haastattelua. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti eri aloja edustavista yrityksistä rekrytoinneista vastaavia henkilöitä. Tutkimukseen otettiin mukaan niin sellaisia yrityksiä, jotka olivat jo käyttäneet sosiaalista mediaa rekrytoinnissa kuin myös niitä yrityksiä, jotka vasta miettivät sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia rekrytoinnissa. Haastattelut analysointiin teema-alueittain ja analyysin jälkeen tuloksia tulkittiin luokittelemalla aineistoa.

Tutkimustulosten mukaan rekrytoimisen onnistuminen sosiaalisessa mediassa riippuu ennen kaikkea yrityksen toimialasta sillä mikäli alan työntekijät eivät ole luontevasti verkossa, ei heitä sieltä myöskään voi löytää. Työntekijöitä sosiaalisesta mediasta rekrytoidessaan yritys tarvitsee kattavan verkoston, jotta tieto avoimesta työpaikasta leviää tehokkaasti. Ensiarvoisen tärkeää on saada oma henkilökunta oma-aloitteisesti mukaan yrityksen verkostoon sillä pelkästään asiakkaista koostuva verkosto ei edesauta rekrytointia. Yrityksen koolla ei tutkimustulosten pohjalta ole merkitystä sille onnistuuko rekrytoiminen sosiaalisessa mediassa. Mikäli verkosto on kunnossa, voi sosiaalisessa mediassa onnistuneesti rekrytoida niin pieni kuin suurikin yritys.

Tutkimustulosten pohjalta on luotu kehitysehdotuksia sosiaalisessa mediassa rekrytoimista aloittelevien yritysten hyödynnettäväksi. Kehitysehdotukset on suunnattu tutkimuksessa mukana olevien alojen mukaan. Tutkimustulokset ovat kuitenkin hyödynnettävissä hyvin erilaisissa yrityksissä, sillä ne eivät ole sidottuja mihinkään tiettyyn alaan. Erityisesti yritykset, jotka vasta suunnittelevat rekrytoimisen aloittamista sosiaalisessa mediassa tai ovat sitä pienessä mittakaavassa kokeilleet, hyötyvät tutkimustuloksista ja kehitysehdotuksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste