Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Doing, being, becoming & belonging : En beskrivning av hur äventyrspedagogisk aktivitet kan främja hälsa och välmående

Lagerström, Sonja (2012)

Avaa tiedosto
Lagerstrom_Sonja.pdf (530.7Kt)
Lataukset: 


Lagerström, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120253
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata miten elämyspedagoginen toiminta voi edistää terveyttä ja hyvinvointia. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla sisällönanalyysin kautta viisi dokumenttielokuvaa, jotka kuvasivat luonnossa tapahtuvia tutkimusmatkoja. Viitekehyksenä toimi Ann Wilcockin "An Occupational Perspective of Health", jonka perusteella deduktiivisen sisällönanalyysin lähtökohtina olivat käsitteet doing, being, becoming ja belonging. Tuloksissa käy ilmi, että elämyspedagoginen toiminta luontoon kohdistuvan tutkimusmatkan muodossa voi edistää terveyttä ja hyvinvointia tarjoamalla kokonaisvaltaisen ja intensiivisen tilan itsensä löytämiseen ja kehittämiseen, sekä fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten voimavarojen ja valmiuksien käyttöönottoon. Tilan muodostumiseen vaikuttavat käytännöllinen ja fyysinen tekeminen, kokonaisvaltaisesti haastavat olosuhteet, voimakas emotionaalinen omistautuminen toimintaan, intensiivinen läsnäolo, olosuhteet jotka eivät anna mahdollisuutta luovuttamiseen, sekä vahva osallistujien välille muodostuva yhteisöön kuulumisen tunne. Toiminnan voimavara ja arvo muodostuu kaikkien tekijöiden samanaikaisesta läsnäolosta, tarjoten osallistujille intensiivisen ja kokonaisvaltaisen kokemuksen itsestään, ympäristöstään ja tekemisestään, sisältäen tekijöitä, jotka motivoivat vahvasti kehitykseen ja valmiuksien käyt-töönottoon. Tuloksista käy myös ilmi, että seikkailut ja kokemukset luonnossa tutkimusmatkan muodossa tarjoavat mahdollisuuden kokea biologisesti luonnollista toimintaa, joka voi olla tärkeä aspekti toiminnan ja terveyden välisen yhteyden tietoisuuden herättämisen kannalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste