Konsumenters attityder till produktplacering i modebloggar
Hellberg, Maria; Adlercreutz, Louise (2012)
Hellberg, Maria
Adlercreutz, Louise
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120271
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att utreda och få förståelse för konsumenters attityder till produktplacering i modebloggar. På basis av konsumenternas attityder till detta fenomen presenteras viktiga element som företag bör tänka på då de idkar produktplacering i modebloggar. Under de senaste åren har bloggarna vuxit explosionsartat i popularitet och därmed skapat en helt ny kanal för marknadsföring av produkter och tjänster inom skönhets- och modebranschen. I och med bloggarnas snabba tillväxt i popularitet har det genom dem uppkommit en mer kostnadseffektiv och nischad kanal för produktplacering. Inom modebloggar uttrycker skribenten åsikter och erfarenheter om produkter och företag. De synpunkter skribenten självmant och ekonomiskt opartiskt uttrycker kan ses som en form av word of mouth. Då företag idkar produktplacering i bloggar får skribenten betalt för att produkten syns och nämns i ett inlägg. Det kan vara mycket svårt för konsumenten att urskilja de inlägg som uttrycker genuina åsikter från de inlägg där bloggaren fått betalt för att skriva om en produkt. Den teoretiska referensramen omfattar tidigare forskning i produktplacering, word of mouth samt attitydteori. Studien utförs med hjälp av fokusgruppsintervjuer. Resultaten visar att dagens konsumenter accepterar och rentav föredrar produktplacering i modebloggar som marknadsföringsform framför traditionella marknadsföringsaktiviteter. Konsumenter har nått en mättnad gällande traditionell reklam och önskar kreativa marknadsföringslösningar från företagets sida. Bloggarens personlighet bör stämma överens med företagets värderingar för att budskapet skall uppfattas som naturligt. Produktplaceringen bör integreras väl i bloggens innehåll och får inte vara för dominerande. Utgående från resultatet av denna studie kan man konstatera att man inte bör underskatta konsumenters förmåga att identifiera och tolka den marknadsföring de utsätts för. Fokus från företagets sida bör ligga på marknadsföring som tillför ett mervärde för konsumenterna istället för att försöka vilseleda och övertala dem med säljprat. The purpose of this study is to investigate and understand consumer attitudes towards product placement in fashion blogs. Based on the results some key elements that compa-nies practicing product placement should keep in mind will be presented. Blogs have seen an immense growth in popularity and thus created a brand new channel through which to market beauty- and fashion products. Due to the rapid growth in popularity a more cost-effective and targeted channel for product placement has developed. Fashion bloggers write about their opinions and experiences with different products which can be seen as a form of word of mouth when written voluntarily and impartially. When a company prac-tices product placement in a blog the blogger receives compensation in form of money or products. It can be difficult for a consumer to distinguish between the blogger’s own posts and content containing product placement. The theoretical framework for this study consists of prior studies made in product placement-, word of mouth- and attitude theory. This study is conducted through focus group interviews. The results show that consumers today accept and even prefer product placement in fashion blogs as a marketing method over traditional marketing efforts. Consumers have reached saturation regarding tradi-tional advertising and wish for more creative marketing solutions from companies. A blogger’s personality and a company’s values have to match in order for the placed mes-sage to be perceived as natural. The product placement must be well integrated in the blog content and should not be too overpowering. The results of this study show that con-sumers’ abilities to identify and interpret the different marketing efforts around them should not be underestimated. The companies’ focus should lie in marketing that provides the consumer with added value instead of attempting to mislead and persuade them with sales jargon.