Violence in Western Movies
Pääkkö, Kaisa (2012)
Pääkkö, Kaisa
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120276
Tiivistelmä
Syftet av detta examensarbete är att undersöka hur våld används i filmer av Western genren. Fokuset ligger på betydelsen av våld som ett strukturerande element i berättelser som är typiska för genren, ett verktyg för karakterisering och som betecknande av moral eller ideologi. Grunden för avhandlingen är antagandet att våld är en avgörande och väsentlig del av Western berättelser och att när genren har utvecklats, har det sätt som våld skildrats på stilistiskt och utnyttjats som en del av intrigen förändrats över tid, så har även meddelanden som förmedlas av filmerna ändrats. Den metod som används för att besvara de frågor som ställs i avhandlingen är att undersöka relevant bakgrundsinformation – historien, funktionen av våld i film - om genren och sedan analysera två filmer, The Tin Star och Unforgiven, från den grunden. Eftersom en av filmerna är en traditionell Western, från en tid med strängare reglering av våldsskildringar, och den andra en revisionistisk Western från ett kvarts sekel senare, de tjänar att exemplifiera de drastiska förändringarna i genren. De slutsatser som dragits från analysen stöder i stort sett antagandena i avhandlingen, eftersom våld har visat sig vara en avgörande faktor i båda filmerna, om än med tydliga skillnader i värdena som kommuniceras i dem. Båda filmerna visar hur våldet används för att forma Western berättelser och karaktärer, men den positiva bild av hjältar som använder våld till samhällets godo i The Tin Star står i rak kontrast till det obarmhärtiga och meningslösa dödandet i Unforgiven. The aim of this thesis is to determine how violence is used in films of the Western genre. The focus is on the importance of violence as a structuring element in narratives typical of the genre, a device for characterization and as a signifying agent of morality or ideology. The basis of the thesis is the assumption that violence is a defining and integral part of Western stories and that, as the genre has developed, the way that violence is depicted stylistically and utilized as a plot device has changed over time, consequently altering the messages conveyed by the films. The method used to answer the questions posed in the thesis is to research relevant background information – the history of the genre, the function of violence in film – about the genre and then analyzing two films, The Tin Star and Unforgiven, on that foundation. As one of the films is a traditional Western, from an era with more stringent regulation of depictions of violence, and the other a revisionist Western from a quarter of a century later, they serve to exemplify the drastic changes in the genre. The conclusions drawn from the analysis largely support the suppositions of the thesis, as violence is shown to be a crucial element in both films, albeit with distinct differences in the values imparted by them. Both films demonstrate the way violence is used to shape Western stories and characters, but the positive portrayal of heroes wielding violence for the good of community in The Tin Star is starkly contrasted with the desolate, purposeless killing in Unforgiven.