Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n yrityskuva
Soukkalahti, Taavi; Syrjälä, Jenna (2012)
Soukkalahti, Taavi
Syrjälä, Jenna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301031035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301031035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia ovat Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n asiakkaiden mielikuvat kohdeyrityksestä ja millainen on Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n tunnettuus. Opinnäyte-työn tutkimusongelma oli, millainen on Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n yrityskuva ja tunnettuus. Tutkimus kohdennettiin Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n asiakkaille.
Savonlinnan Lämpöpumppu Oy on lämpöpumppujen myyntiin, markkinointiin, asennukseen ja huol-toon keskittynyt savonlinnalainen yritys. Yritys työllistää tällä hetkellä kahdeksan työntekijää. Yritys on perustettu vuonna 2008. Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n yrityskuvaa ei ole aiemmin tutkittu, joten opinnäytetyömme on alan jatkuvan kasvun sekä energiatehokkaiden lämmitysmuotojen kasvavan ky-synnän vuoksi ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme yrityskuvan muodostumista ja yrityskuvan käsitteitä. Lisäksi kerromme mitkä tekijät vaikuttavat yrityskuvaan, miten mielikuvat muodostuvat ja mikä on hyvän yrityskuvan merkitys. Teoriaosuuden työstämisen apuna tutkimme kirjallisuuden lisäksi aiempia opinnäytetöinä toteutettuja yrityskuvatutkimuksia.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin postikyselynä. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia kysymyksiä, joten tutkimuksella on myös kvalitatiivisia piirteitä. Kyselylomakkeet lähetettiin 15.10.2012 ja kyselyn viimeinen palautuspäivä oli 31.10.2012. Kysely lähetettiin Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n 73 asiakkaalle ja vastauksia kyselyyn saimme 21 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ovat positiivisia ja yrityksen yrityskuva ja tunnettuus melko hyvä. Tutkimuksen tulosten luotettavuuteen voidaan suhtautua kuitenkin varauksella, sillä kyselyyn vastanneiden määrä jäi pieneksi. Opinnäytetyö antaa kuitenkin toimeksiantajalle suuntaa antavaa tietoa yrityksen tämänhetkisestä yrityskuvasta sekä tunnettuudesta ja on näin ollen oivallinen lähtökohta jatkotutkimusten suunnittelua ja toteutusta varten. Jatkotutkimus voisi keskittyä yrityksen markkinoinnin mittaamiseen.
Savonlinnan Lämpöpumppu Oy on lämpöpumppujen myyntiin, markkinointiin, asennukseen ja huol-toon keskittynyt savonlinnalainen yritys. Yritys työllistää tällä hetkellä kahdeksan työntekijää. Yritys on perustettu vuonna 2008. Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n yrityskuvaa ei ole aiemmin tutkittu, joten opinnäytetyömme on alan jatkuvan kasvun sekä energiatehokkaiden lämmitysmuotojen kasvavan ky-synnän vuoksi ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme yrityskuvan muodostumista ja yrityskuvan käsitteitä. Lisäksi kerromme mitkä tekijät vaikuttavat yrityskuvaan, miten mielikuvat muodostuvat ja mikä on hyvän yrityskuvan merkitys. Teoriaosuuden työstämisen apuna tutkimme kirjallisuuden lisäksi aiempia opinnäytetöinä toteutettuja yrityskuvatutkimuksia.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin postikyselynä. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia kysymyksiä, joten tutkimuksella on myös kvalitatiivisia piirteitä. Kyselylomakkeet lähetettiin 15.10.2012 ja kyselyn viimeinen palautuspäivä oli 31.10.2012. Kysely lähetettiin Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n 73 asiakkaalle ja vastauksia kyselyyn saimme 21 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Savonlinnan Lämpöpumppu Oy:n asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ovat positiivisia ja yrityksen yrityskuva ja tunnettuus melko hyvä. Tutkimuksen tulosten luotettavuuteen voidaan suhtautua kuitenkin varauksella, sillä kyselyyn vastanneiden määrä jäi pieneksi. Opinnäytetyö antaa kuitenkin toimeksiantajalle suuntaa antavaa tietoa yrityksen tämänhetkisestä yrityskuvasta sekä tunnettuudesta ja on näin ollen oivallinen lähtökohta jatkotutkimusten suunnittelua ja toteutusta varten. Jatkotutkimus voisi keskittyä yrityksen markkinoinnin mittaamiseen.