Intranetin rooli asuinyhteisön viestinnässä
Hakkarainen, Veera (2012)
Hakkarainen, Veera
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee Arabian Palvelu Oy:n asiakastaloyhtiöiden käytössä olevia intranetsivuja eli taloyhtiösivuja. Tutkimuksessa selvitetään niiden tarpeellisuutta ja käyttöä taloyhtiöissä ja kartoitetaan palvelun kehitystarvetta.
Työssä selvitetään asuinyhteisön sosiaalisia rakenteita ja viestinnällisiä tarpeita yleisemmällä tasolla, sekä sitä, kuinka intranet pystyy vastaamaan näihin tarpeisiin. Työssä kartoitetaan intranetin roolia sen heikkouksien ja vahvuuksien kautta sekä selvitetään sen ympärillä olevien toimijoiden rooleja.
Aineisto kerättiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin menetelmin. Kyselytutkimuksella kartoitettiin asukkaiden näkökulma. Haastattelut kohdennettiin Arabian Palvelu Oy:lle sekä kahdelle moderaattorille. Näin pyryttiin saamaan mahdollisimman kattava kuva intranetin käyttäjistä.
Tuloksissa selvisi päällimmäisenä se, että sivut koetaan tarpeellisina kaikkien tutkittujen ryhmien mielestä, myös palvelu itsessään koettiin toimivaksi. Ristiriitaisiakin mielipiteitä löytyi etenkin ongelmien syistä.
Kehityskohteista nousivat esiin tiedottamisen tehostaminen, miten eri tahojen vastuut sen suhteen jakautuvat, sivujen roolin selkeyttäminen ja sivujen ympärillä toimivien eri tahojen yhteistyön kehittäminen. Tärkeimmäksi tekijäksi sivujen toimivuuden kannalta nousi moderaattorin rooli.
Työssä selvitetään asuinyhteisön sosiaalisia rakenteita ja viestinnällisiä tarpeita yleisemmällä tasolla, sekä sitä, kuinka intranet pystyy vastaamaan näihin tarpeisiin. Työssä kartoitetaan intranetin roolia sen heikkouksien ja vahvuuksien kautta sekä selvitetään sen ympärillä olevien toimijoiden rooleja.
Aineisto kerättiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin menetelmin. Kyselytutkimuksella kartoitettiin asukkaiden näkökulma. Haastattelut kohdennettiin Arabian Palvelu Oy:lle sekä kahdelle moderaattorille. Näin pyryttiin saamaan mahdollisimman kattava kuva intranetin käyttäjistä.
Tuloksissa selvisi päällimmäisenä se, että sivut koetaan tarpeellisina kaikkien tutkittujen ryhmien mielestä, myös palvelu itsessään koettiin toimivaksi. Ristiriitaisiakin mielipiteitä löytyi etenkin ongelmien syistä.
Kehityskohteista nousivat esiin tiedottamisen tehostaminen, miten eri tahojen vastuut sen suhteen jakautuvat, sivujen roolin selkeyttäminen ja sivujen ympärillä toimivien eri tahojen yhteistyön kehittäminen. Tärkeimmäksi tekijäksi sivujen toimivuuden kannalta nousi moderaattorin rooli.