Opiskelijoiden näkemyksiä sosionomin (AMK) valmiuksista työskennellä päiväkodissa
Vainionpää, Sanna; Syrjänen, Marjo (2012)
Vainionpää, Sanna
Syrjänen, Marjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719711
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella ja selventää Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin yksikön sosiaalialan koulutusohjelman sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoisia ammattiopintoja ja sisältöä.
Tutkimuksen kautta oli tarkoitus selvittää opiskelijoiden käsityksiä siitä minkälaisia valmiuksia he kokevat saaneen sosiaalialan koulutusohjelman sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoisista ammattiopinnoista päiväkodissa työskentelyyn.
Tutkimustehtävinä ja kysymyksinä oli, vastaavatko sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot sosionomeilla (AMK) työelämässä vaadittaviin taitoihin; kokevatko sosiaalialan opiskelijat, jotka ovat valinneet sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot soveltuvansa työelämään päiväkodissa.
Ammatillisen kehittymisen kannalta on tärkeää tietää sosionomin (AMK) -tutkinnon kehittämiskohteista päiväkotiympäristössä. On myös tärkeä tietää opiskelijoiden näkemyksiä siitä, mitä ammattikunnaltamme vaaditaan sekä odotetaan päiväkodin työntekijöinä.
Tutkimuksessa mukana olevat opiskelijat kokevat olevansa erityisosaamisel-taan päteviä työskentelemään päiväkodissa.
Tutkimuksen kautta oli tarkoitus selvittää opiskelijoiden käsityksiä siitä minkälaisia valmiuksia he kokevat saaneen sosiaalialan koulutusohjelman sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoisista ammattiopinnoista päiväkodissa työskentelyyn.
Tutkimustehtävinä ja kysymyksinä oli, vastaavatko sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot sosionomeilla (AMK) työelämässä vaadittaviin taitoihin; kokevatko sosiaalialan opiskelijat, jotka ovat valinneet sosiaalipedagogisen lapsi- ja nuorisotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot soveltuvansa työelämään päiväkodissa.
Ammatillisen kehittymisen kannalta on tärkeää tietää sosionomin (AMK) -tutkinnon kehittämiskohteista päiväkotiympäristössä. On myös tärkeä tietää opiskelijoiden näkemyksiä siitä, mitä ammattikunnaltamme vaaditaan sekä odotetaan päiväkodin työntekijöinä.
Tutkimuksessa mukana olevat opiskelijat kokevat olevansa erityisosaamisel-taan päteviä työskentelemään päiväkodissa.