Undersöka och förbättra Brother Finlands kommunikation, prissättning och leveransserviceelement
Forssell, Ronny; Nordström, Niklas (2012)
Forssell, Ronny
Nordström, Niklas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081174
Tiivistelmä
Den nuvarande ekonomiska situationen har förorsakat en allt hårdare konkurrens på marknaderna vilket har lett till att företag hamnar kämpa för sina kundrelationer kraftigare. För Brother Finlands verksamhet spelar återförsäljarna en stor roll och därmed vill Brother Finland vara säker på att återförsäljarna är nöjda också i framtiden. Detta var orsaken till att Brother Finland blev intresserad av ett projekt i kundundersökningssyfte. Tre teman som Brother Finland såg som viktiga för en fungerande kundrelation var kommunikation, prissättning och leveransserviceelement. Arbetets syfte blev att undersöka dessa tre teman mellan Brother Finland och återförsäljarna med en kvantitativ kundundersökning. Kvantitativa undersökningsmetoden var det bästa alternativet för examensarbetets karaktär. Arbetets teori om kommunikation, prissättning och leveransserviceelement lade grunden till materialet för den elektroniska enkätundersökningen som skickades till över 600 återförsäljare av vilka 95 deltog. Undersökningsresultatet analyserades och därefter gavs förbättringsförslag för att i framtiden kunna bättre uppfylla återförsäljarnas förväntningar. Resultatet var helhetsmässigt positivt för alla tre teman men förbättringsförslag gavs av de tre mest väsentliga brister som hade att göra med kontaktandet av återförsäljarna och Brother Finlands leveranssäkerhet. Förhoppningsvis kan Brother Finland ha nytta av examensarbetets undersökningsresultat och framförallt av förbättringsförslagen för att kunna behålla sin position som en pålitlig leverantör också i framtiden. The economic situation today has caused an even harder competition on the markets which has caused companies to fight harder for their customer relations. Dealers plays a big role for Brother Finlands operation and therefore Brother Finland wants their dealers to be satisfied also in the future. This was the reason why Brother Finland became interested in a project with a customer survey purpose. Three themes Brother Finland saw as important for an effective customer relationship was communication, pricing and delivery service elements. The purpose of the project was to examine these three themes between Brother Finland and the dealers with a quantitative customer survey. The quantitative survey method was the best alternative to a degree thesis with this character. The thesis theory of communication, pricing and delivery service elements made the basis to the material for the survey sent to over 600 dealers of which 95 participated. Survey results were analyzed and then suggestions for improvement were given so that Brother Finland could better meet dealers expectations in the future. The result were positive for all three themes but improvement suggestions were given for the three most essential deficiencies which were related to contacting dealers and Brother Finlands delivery reliability. Hopefully Brother Finland can have benefits from the degree thesis survey results and primarily from the improvement suggestions so that they can keep their position as a reliable supplier even in the future.