Ballastvattenrengörning med UV-ljus : Installationsbeskrivelse till ett RoRo-fartyg
Eriksson, Kristian (2012)
Eriksson, Kristian
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519585
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om installering av en ballastvattenrengörningsenhet till ett RoRo-fartyg. Som Case har jag använt RoRo-fartyget M/S Estraden där ett installeringsbehov finns i framtiden. Enligt IMO bestämmelse blir installering av en sådan enhet obligatorisk på alla fartyg som bär ballastvatten och är i internationell trafik.
I arbetet förklaras ytligt de olika reningsmetoder och en närmare granskning görs på rengörningsmetoden med UV ljus. Det huvudsakliga arbetet handlar om hur och var de olika komponenter installeras på fartyget och vilka ändringar måste göras för en sådan installation. I arbetet har jag jämfört två olika tillverkare och två olika kapaciteters anläggningar per tillverkare. Komponenterna är stora i form och utrymmena begränsade på ett RoRo-fartyg. Därför blev största problemet med en sådan efterhandsinstallation, att var alla komponenter kan placeras.
För att ballastvattenrengörningsenheten installeras som en del av det befintliga ballastsystemet igenomgås placering och dimensionering av nya ballaströr. Olika tillverkarna som behandlas i arbetet har behov av hjälputrustning som redan finns på fartyget. Koppling av den utrustning granskas och hur koppling av dem till enheten utförs i praktiken.
Rengörningsmetoden med UV ljus drivs huvudsakligen med el. En granskning på tillräcklighet av elektricitet görs samt en analys på Norcontrol IAS och vad som behövs kopplas dit från de olika enheterna. Summary
This thesis is about installation of a ballast water treatment system for a RoRocarrier.
As Case has been used the RoRo-carrier M/S Estraden where installation
need is in the future. As IMO has agreed the installation of such treatment system
becomes mandatory onboard all ships that carry ballast water.
In the thesis is explained lightly the commonly used ballast water treatment
methods and a closer study is made for the method of UV-cleaning. The main work
is about how and where the components of a ballast water treatment system are
installed onboard the ship. In the thesis have been compared two separate
manufacturers and two different capacity models of each manufacturer. The
components are large in dimension and the space limited on a RoRo-carrier. That
did a problem finding a suitable place where to install all the components.
Because the ballast water treatment unit is being installed as a part of the old
ballast water system, are the pipe work explained thoroughly. The two
manufacturers that is explained in this thesis, uses a slightly different approach for
the auxiliary equipment needed. The need of equipment and the planning of the
connection to ships equipment have been explained.
The treatment method with UV-light uses much electric power and therefore the
adequacy of power is calculated.
I arbetet förklaras ytligt de olika reningsmetoder och en närmare granskning görs på rengörningsmetoden med UV ljus. Det huvudsakliga arbetet handlar om hur och var de olika komponenter installeras på fartyget och vilka ändringar måste göras för en sådan installation. I arbetet har jag jämfört två olika tillverkare och två olika kapaciteters anläggningar per tillverkare. Komponenterna är stora i form och utrymmena begränsade på ett RoRo-fartyg. Därför blev största problemet med en sådan efterhandsinstallation, att var alla komponenter kan placeras.
För att ballastvattenrengörningsenheten installeras som en del av det befintliga ballastsystemet igenomgås placering och dimensionering av nya ballaströr. Olika tillverkarna som behandlas i arbetet har behov av hjälputrustning som redan finns på fartyget. Koppling av den utrustning granskas och hur koppling av dem till enheten utförs i praktiken.
Rengörningsmetoden med UV ljus drivs huvudsakligen med el. En granskning på tillräcklighet av elektricitet görs samt en analys på Norcontrol IAS och vad som behövs kopplas dit från de olika enheterna.
This thesis is about installation of a ballast water treatment system for a RoRocarrier.
As Case has been used the RoRo-carrier M/S Estraden where installation
need is in the future. As IMO has agreed the installation of such treatment system
becomes mandatory onboard all ships that carry ballast water.
In the thesis is explained lightly the commonly used ballast water treatment
methods and a closer study is made for the method of UV-cleaning. The main work
is about how and where the components of a ballast water treatment system are
installed onboard the ship. In the thesis have been compared two separate
manufacturers and two different capacity models of each manufacturer. The
components are large in dimension and the space limited on a RoRo-carrier. That
did a problem finding a suitable place where to install all the components.
Because the ballast water treatment unit is being installed as a part of the old
ballast water system, are the pipe work explained thoroughly. The two
manufacturers that is explained in this thesis, uses a slightly different approach for
the auxiliary equipment needed. The need of equipment and the planning of the
connection to ships equipment have been explained.
The treatment method with UV-light uses much electric power and therefore the
adequacy of power is calculated.