Hyllykallion kirjaston tiedotuksen kehittäminen
Rasinmäki, Tuula (2012)
Rasinmäki, Tuula
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301131380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301131380
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli Hyllykallion kirjaston tiedotuksen kehittäminen ja sen kautta uusien asiakkaiden saaminen kirjastolle. Seinäjoen kaupunginkirjasto - maakuntakirjaston lähikirjastoista Hyllykallion kirjasto on pienin. Tutkimuksen lähtökohtana oli Opetusministeriön Yleisten kirjastojen laatusuositus vuodelta 2010. Laatusuosituksia pohdittiin Seinäjoen kaupunginkirjastossa vuoden 2011 aikana. Kehittämiskohteeksi Hyllykallion kirjastossa nousi tiedotuksen kehittäminen.
Tutkimuksen viitekehys tarkasteli voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tiedotuksen, markkinoinnin ja viestinnän merkitystä. Viestintää peilataan Seinäjoen kaupungin viestintästrategiaan, jota kaupunginkirjastossa noudatetaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka avulla asiakkailta tiedusteltiin, mitä asioita ja palveluita Hyllykallion kirjastossa tulisi kehittää. Kysely oli saatavilla 28.5. – 20.8.2012 kirjastossa ensi kertaa asioiville ja uusille asiakkaille, joille tehtiin kirjastokortti. Vastauksia kyselyyn tuli 85. Tutkimukseen otettiin mukaan kaikki 85 vastausta, jolloin kyseessä oli kokonaistutkimus. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Kysely analysoitiin Excel-taulukko-ohjelman avulla.
Tutkimus osoitti, että kirjaston löytyvyyttä ja houkuttelevuutta tulee tehostaa erilaisten mainoskampanjoiden ja esitteiden avulla. Kirjaston kokoelmia ja erilaisia palvelumuotoja mainostetaan ja markkinoidaan entistä paremmin lehtien, kotisivujen, ilmoitustaulujen ja sosiaalisen median kautta. Kokoelmat pidetään ajantasaisina ja kiinnostavina. Tiekylttien ja erilaisten opasteiden näkyvyyttä parannetaan ja selkeytetään sekä kuunnellaan yhteistyötahojen toiveita ja tarpeita. Vuoropuhelua käydään asiakkaiden kanssa asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla. Mielikuvamarkkinoinnissa vahvistetaan kirjaston kodikkuuden ja viihtyisyyden tuntua ja tehdään siitä brändi. Tiedotuksen, mainonnan ja markkinoinnin kehittämisen kautta tavoitetaan ja saadaan Hyllykallion kirjastoon uusia asiakkaita.
Tutkimuksen viitekehys tarkasteli voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tiedotuksen, markkinoinnin ja viestinnän merkitystä. Viestintää peilataan Seinäjoen kaupungin viestintästrategiaan, jota kaupunginkirjastossa noudatetaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka avulla asiakkailta tiedusteltiin, mitä asioita ja palveluita Hyllykallion kirjastossa tulisi kehittää. Kysely oli saatavilla 28.5. – 20.8.2012 kirjastossa ensi kertaa asioiville ja uusille asiakkaille, joille tehtiin kirjastokortti. Vastauksia kyselyyn tuli 85. Tutkimukseen otettiin mukaan kaikki 85 vastausta, jolloin kyseessä oli kokonaistutkimus. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Kysely analysoitiin Excel-taulukko-ohjelman avulla.
Tutkimus osoitti, että kirjaston löytyvyyttä ja houkuttelevuutta tulee tehostaa erilaisten mainoskampanjoiden ja esitteiden avulla. Kirjaston kokoelmia ja erilaisia palvelumuotoja mainostetaan ja markkinoidaan entistä paremmin lehtien, kotisivujen, ilmoitustaulujen ja sosiaalisen median kautta. Kokoelmat pidetään ajantasaisina ja kiinnostavina. Tiekylttien ja erilaisten opasteiden näkyvyyttä parannetaan ja selkeytetään sekä kuunnellaan yhteistyötahojen toiveita ja tarpeita. Vuoropuhelua käydään asiakkaiden kanssa asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla. Mielikuvamarkkinoinnissa vahvistetaan kirjaston kodikkuuden ja viihtyisyyden tuntua ja tehdään siitä brändi. Tiedotuksen, mainonnan ja markkinoinnin kehittämisen kautta tavoitetaan ja saadaan Hyllykallion kirjastoon uusia asiakkaita.