"Har inte barnen rätt att ha skillnad?" : en kvantitativ undersökning om personalens uppfattningar om egenvårdarmodellen som arbetsmetod
Svanfors, Katarina; Snellman, Karolina (2012)
Svanfors, Katarina
Snellman, Karolina
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301141408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301141408
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka vad daghemspersonalen inom Vasa stad har för uppfattningar om egenvårdarmodellen som arbetsmetod. Vi har undersökt om personalen har upplevt att egenvårdarmodellen ger trygghet i dagvården. Vi har även sett på hur egenvårdarmodellen tillämpas på avdelningarna. I teoridelen beskrivs barnets trygghet och anknytning under småbarnsåren. Vi beskriver hur man arbetar enligt egenvårdarmodellen och vilken roll daghemspersonalen har som egenvårdare.
Resultaten av undersökningen visar att det finns olika uppfattningar om egenvårdarmodellen. Daghemspersonal som arbetar med barn i åldersgruppen 0-3 år är väldigt positiva till modellen och anser att barnen är tryggare när man arbetar enligt egenvårdarmodellen. Personalen som arbetar med barn i åldersgruppen 3-5 år anser att det finns en del fördelar bl.a. vid dagvårdsstarten, men det kommer också fram negativa attityder till arbetsmetoden. The purpose with this thesis is studying the experiences of the daycare personnel in Vaasa regarding the personal carer model as a working method. We studied whether the personnel experienced the personal carer model as promoting safety. We also looked at how the personal carer method is applied in the departments. The theoretical section describes children´s safety and attachment during the toddler years. We describe how to work according to the personal carer method and what role the daycare personnel have as a personal carer.
The results show that there are different point of view on the personal carer model. The daycare personnel working with the children aged 0-3 years were very positive to the working method and considered the children to be more safe when working with the method. The personnel working with children aged 3-5 years concidered there to be some advantages for instance for new children. Still, negative attitudes towards the working method also emerged.
Resultaten av undersökningen visar att det finns olika uppfattningar om egenvårdarmodellen. Daghemspersonal som arbetar med barn i åldersgruppen 0-3 år är väldigt positiva till modellen och anser att barnen är tryggare när man arbetar enligt egenvårdarmodellen. Personalen som arbetar med barn i åldersgruppen 3-5 år anser att det finns en del fördelar bl.a. vid dagvårdsstarten, men det kommer också fram negativa attityder till arbetsmetoden.
The results show that there are different point of view on the personal carer model. The daycare personnel working with the children aged 0-3 years were very positive to the working method and considered the children to be more safe when working with the method. The personnel working with children aged 3-5 years concidered there to be some advantages for instance for new children. Still, negative attitudes towards the working method also emerged.