Vammaisavustajakurssien laatukäsikirja ja sen laatiminen avustajakeskuksessa
Rissanen, Pirjo (2012)
Rissanen, Pirjo
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301151429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301151429
Tiivistelmä
Kolmas sektori ja erilaiset järjestöt ovat saaneet hyvin merkittävän aseman palveluiden tuottajana myös vammaispalveluissa. Hyvinvointivaltion murros on asettanut kunnat uudenlaiseen asemaan palveluiden tuottajien asiakkaina, ja järjestöillä on nouseva asema palveluita kilpailutettaessa. Asema palveluntuottajana on lisännyt tarvetta laadunhallinnalle ja toimintojen kehittämiselle myös kolmannella sektorilla. Kilpailu muiden palveluiden tuottajien kanssa asettaa vaatimuksia myös yleishyödyllisten palveluntuottajien palveluille ja niiden tuotteistamiselle.
Kehittämistehtävänäni oli laatia laatukäsikirja Avustajakeskuksen vammaisavustajakursseille. Laatukäsikirjan laatiminen vammaisavustajakursseille aloittaa Avustajakeskuksen laatukäsikirjan valmistumisprosessin. Laatukäsikirja on valmistuttuaan työvälinen Avustajakeskuksen työntekijöille. Laatukäsikirjaa hyödynnetään myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Laatukäsikirja on myös yhteistyöverkoston nähtävillä, joten laatukäsikirja toimii myös toiminnan läpinäkyvyyden lisäämisen työvälineenä. Kehittämistehtävän tavoitteena on siis tehdä näkyväksi organisaation yhteiset toimintaperiaatteet ja toimia Avustajakeskuksen laatutyön aloituksena.
Avustajakeskus on vammaisjärjestö taustainen toimija Lounais-Suomen alueella. Avustajakeskus välittää, kouluttaa, ohjaa ja tukee avustajia, jotka toimivat liikunta-, näkö-, ja kehitysvammaisten sekä muistisairaiden henkilöiden parissa. Avustajakeskus on monipuolinen vammaispalveluiden asiantuntija ja palveluntuottaja, ja vapaaehtoisten avustajien välitys, ohjaus ja neuvonta on yksi Avustajakeskuksen toiminnoista. Avustajakeskus on toiminut noin kahdenkymmenen vuoden ajan, ja toiminta on laajentunut ja kasvanut voimakkaasti. Laatutyö on osa Avustajakeskuksen kehittämistoimintaa.
Kehittämistehtävä koostuu kahdesta osasta: kehittämistehtävän raportista ja laatukäsikirjasta. Raporttiosuudessa käsittelen vammaispalveluita, kolmannen sektorin roolia, vapaaehtoistyötä ja laatua käsitteenä ja laatua vammaispalveluissa. Teoreettisena viitekehyksenä on laatu, ja tarkastelen laatua sekä yleisellä tasolla että erikseen vammaispalveluissa. Laadun mittarina vammaisavustajakursseissa on kurssien osallistujien palaute sekä yhteistyöverkostojen palaute.
Kehittämistehtävänäni oli laatia laatukäsikirja Avustajakeskuksen vammaisavustajakursseille. Laatukäsikirjan laatiminen vammaisavustajakursseille aloittaa Avustajakeskuksen laatukäsikirjan valmistumisprosessin. Laatukäsikirja on valmistuttuaan työvälinen Avustajakeskuksen työntekijöille. Laatukäsikirjaa hyödynnetään myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Laatukäsikirja on myös yhteistyöverkoston nähtävillä, joten laatukäsikirja toimii myös toiminnan läpinäkyvyyden lisäämisen työvälineenä. Kehittämistehtävän tavoitteena on siis tehdä näkyväksi organisaation yhteiset toimintaperiaatteet ja toimia Avustajakeskuksen laatutyön aloituksena.
Avustajakeskus on vammaisjärjestö taustainen toimija Lounais-Suomen alueella. Avustajakeskus välittää, kouluttaa, ohjaa ja tukee avustajia, jotka toimivat liikunta-, näkö-, ja kehitysvammaisten sekä muistisairaiden henkilöiden parissa. Avustajakeskus on monipuolinen vammaispalveluiden asiantuntija ja palveluntuottaja, ja vapaaehtoisten avustajien välitys, ohjaus ja neuvonta on yksi Avustajakeskuksen toiminnoista. Avustajakeskus on toiminut noin kahdenkymmenen vuoden ajan, ja toiminta on laajentunut ja kasvanut voimakkaasti. Laatutyö on osa Avustajakeskuksen kehittämistoimintaa.
Kehittämistehtävä koostuu kahdesta osasta: kehittämistehtävän raportista ja laatukäsikirjasta. Raporttiosuudessa käsittelen vammaispalveluita, kolmannen sektorin roolia, vapaaehtoistyötä ja laatua käsitteenä ja laatua vammaispalveluissa. Teoreettisena viitekehyksenä on laatu, ja tarkastelen laatua sekä yleisellä tasolla että erikseen vammaispalveluissa. Laadun mittarina vammaisavustajakursseissa on kurssien osallistujien palaute sekä yhteistyöverkostojen palaute.