Järjestelmäintegraatio terveydenhuoltoalalla
Tahvanainen, Aki (2012)
Tahvanainen, Aki
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161458
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin järjestelmäintegraatio Mirth Connect -nimisellä integraatioalustalla. Mirth Connect oli toimeksiantajan löytämä vaihtoehtoinen ratkaisu heidän nykyisen kankean integraationalustan tilalle. Opinnäytetyöprojektissa haluttiin selvittää mihin Mirth Connect pystyy, sekä saada tarkempaa tietoa sen ominaisuuksista ja käytettävyydestä.
Järjestelmäintegraatio on yksinkertaisesti kuvattuna tietojärjestelmien yhdistämistä toisiinsa. Sen avulla eri tietojärjestelmät pystyvät keskustelemaan toistensa kanssa sovelluskomponenttien taholla. Järjestelmäintegraatioita suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon sen tuleva arkkitehtuuri. Akkitehtuuriratkaisulla voidaan vaikuttaa esimerkiksi tulevan integraation vasteaikoihin ja hallittavuuteen.
Terveydenhuoltoalalla järjestelmäintegraatioiden yleisin standardi on HL7. HL7 on lyhennys sanoista Health Level 7, jolla viitataan OSI-mallin seitsemänteen kerrokseen eli sovelluskerrokseen. HL7 yleisin käytetty sanomastandardi on HL7 v2.x. HL7 v2.x on ASCII-muotoista tekstiä, joka perustuu segmentteihin, joihin tieto säilötään. Tietosegmentit erotellaan toisistaan putkimerkeillä ennaltamäärätyssä järjestyksessä.
Mirth Connect on integraatioalustamoottori, joka on suunnitteltu yksinomaan HL7-sanomastandardille. Opinnäytetyössä oli tarkoitus käyttää Mirth Connect -integraatioalustaa ja tehdä sanomakäsittelijät nykyisen integraatioalustan tilalle, jotta pystyttäisiin arvioimaan Mirth Connectin suorituskykyä ja sopivuutta yrityksen käyttöön. Mirth Connectia alettiin miettiä vakavasti vaihtoehdoksi, sillä nykyiset sanomien käsittelijät on toteutettu itsetehdyillä Perl-moduuleilla. Perl-moduulien vaihtaminen tuli ajankohtaiseksi, koska niiden hallittavuus on melko heikko. Mirth Connectin hallintaliittymän uskottiin olevan ratkaisu hallittavuusongelmiin.
Mirth Connect oli yllättävän helppo ottaa käyttöön, sen asennus ja esikonfiguraatio oli ohitse muutamassa minuutissa. Käyttöliittymään valikot näyttivät samanlaisilta, eikä käyttöliittymä ohjannut käyttäjää tarpeeksi selvästi. Valikoiden loogisuus alkoi kuitenkin paljastua käytön edetessä, vaikka tämä ei muuta sitä, että käytettävyys voisi olla innovatiivisempi.
Mirth Connect todettiin erittäin tehokkaaksi työkaluksi hallita eri integraatiokanavia. Kanavien hallinta monipuolistuu huomattavasti, kun niiden hallinta siirretään visuaaliseen käyttöliittymään. Käyttöliittymän kautta tehtävät muutoksen onnistuivat helposti transformereiden kautta. Transformerien hyödyllisyys huomattiin, kun piti tehdä nopea ja yksinkertainen muokkaus sanomankäsittelyyn. Muutoksen tekeminen sanomankäsittelyyn tapahtui transformereiden avulla nopeasti ja niiden käyttöönotto oli myös todella nopeaa.
Järjestelmäintegraatio on yksinkertaisesti kuvattuna tietojärjestelmien yhdistämistä toisiinsa. Sen avulla eri tietojärjestelmät pystyvät keskustelemaan toistensa kanssa sovelluskomponenttien taholla. Järjestelmäintegraatioita suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon sen tuleva arkkitehtuuri. Akkitehtuuriratkaisulla voidaan vaikuttaa esimerkiksi tulevan integraation vasteaikoihin ja hallittavuuteen.
Terveydenhuoltoalalla järjestelmäintegraatioiden yleisin standardi on HL7. HL7 on lyhennys sanoista Health Level 7, jolla viitataan OSI-mallin seitsemänteen kerrokseen eli sovelluskerrokseen. HL7 yleisin käytetty sanomastandardi on HL7 v2.x. HL7 v2.x on ASCII-muotoista tekstiä, joka perustuu segmentteihin, joihin tieto säilötään. Tietosegmentit erotellaan toisistaan putkimerkeillä ennaltamäärätyssä järjestyksessä.
Mirth Connect on integraatioalustamoottori, joka on suunnitteltu yksinomaan HL7-sanomastandardille. Opinnäytetyössä oli tarkoitus käyttää Mirth Connect -integraatioalustaa ja tehdä sanomakäsittelijät nykyisen integraatioalustan tilalle, jotta pystyttäisiin arvioimaan Mirth Connectin suorituskykyä ja sopivuutta yrityksen käyttöön. Mirth Connectia alettiin miettiä vakavasti vaihtoehdoksi, sillä nykyiset sanomien käsittelijät on toteutettu itsetehdyillä Perl-moduuleilla. Perl-moduulien vaihtaminen tuli ajankohtaiseksi, koska niiden hallittavuus on melko heikko. Mirth Connectin hallintaliittymän uskottiin olevan ratkaisu hallittavuusongelmiin.
Mirth Connect oli yllättävän helppo ottaa käyttöön, sen asennus ja esikonfiguraatio oli ohitse muutamassa minuutissa. Käyttöliittymään valikot näyttivät samanlaisilta, eikä käyttöliittymä ohjannut käyttäjää tarpeeksi selvästi. Valikoiden loogisuus alkoi kuitenkin paljastua käytön edetessä, vaikka tämä ei muuta sitä, että käytettävyys voisi olla innovatiivisempi.
Mirth Connect todettiin erittäin tehokkaaksi työkaluksi hallita eri integraatiokanavia. Kanavien hallinta monipuolistuu huomattavasti, kun niiden hallinta siirretään visuaaliseen käyttöliittymään. Käyttöliittymän kautta tehtävät muutoksen onnistuivat helposti transformereiden kautta. Transformerien hyödyllisyys huomattiin, kun piti tehdä nopea ja yksinkertainen muokkaus sanomankäsittelyyn. Muutoksen tekeminen sanomankäsittelyyn tapahtui transformereiden avulla nopeasti ja niiden käyttöönotto oli myös todella nopeaa.