Palvelun laadun sekä investointitarpeen ja kannattavuuden selvittäminen case-yrityksessä
Anttila, Heli (2013)
Anttila, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää case–yrityksen nykyisten palveluiden laatutaso sekä uusi palvelu, jolle on eniten kysyntää asiakkaiden keskuudessa. Tämän jälkeen kysytyimmän palvelun vaatimat investoinnit selvitettiin ja arvioitiin investoinnin kannattavuus. Tarkoituksena oli antaa yritykselle hyödyllistä tietoa siitä, mitä mahdollisesti kehitettävää sen nykyisissä palveluissa on ja millä palvelulla sen kannattaisi laajentaa palveluntarjontaansa. Lisäksi yritys sai arvion siitä, kuinka kannattava investointi olisi. Ennen kuin yritys päättää uuden investointiprosessin aloittamisesta, sillä on tulokset ja kannattavuuslaskelmat joihin päätöksensä tukea.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä ja kannattavuuslaskelmilla. Asiakaskyselyn avulla selvitettiin yrityksen nykyisten palveluiden laatu sekä kysytyin uusi palvelu. Uuden palvelun vaatimien investointien kannattavuus selvitettiin kannattavuuslaskelmilla. Erilaisista laskentamenetelmistä valittiin käytettäväksi kolme menetelmää: nykyarvo-, annuiteetti- ja sisäisen korkokannan menetelmä. Kannattavuuslaskelmiin tarvittavat tiedot saatiin haastattelemalla yrittäjää.
Tutkimuksen tuloksien perusteella yrityksen nykyisten palveluiden laatu on hyvällä tasolla. Suurin osa asiakkaista piti nykyisiä palveluita erinomaisena ja loput hyvänä. Kohtalaista tai heikkoa palautetta ei tullut yhdestäkään palvelun laadun tekijästä. Tutkimuksella saatiin selville kysytyimmäksi palveluksi erikoiskasvohoito. Laadittujen kannattavuuslaskelmien mukaan investointi on kannattava. Tutkimuksen perusteella investoinnin toteuttamista voidaan suositella yritykselle. Palveluntarjonnan laajentaminen on turvallista, sillä kyseiselle palvelulle on todettu olevan kysyntää ja investointi on kannattava huomioiden myös mahdollisten kustannusten kasvu tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä ja kannattavuuslaskelmilla. Asiakaskyselyn avulla selvitettiin yrityksen nykyisten palveluiden laatu sekä kysytyin uusi palvelu. Uuden palvelun vaatimien investointien kannattavuus selvitettiin kannattavuuslaskelmilla. Erilaisista laskentamenetelmistä valittiin käytettäväksi kolme menetelmää: nykyarvo-, annuiteetti- ja sisäisen korkokannan menetelmä. Kannattavuuslaskelmiin tarvittavat tiedot saatiin haastattelemalla yrittäjää.
Tutkimuksen tuloksien perusteella yrityksen nykyisten palveluiden laatu on hyvällä tasolla. Suurin osa asiakkaista piti nykyisiä palveluita erinomaisena ja loput hyvänä. Kohtalaista tai heikkoa palautetta ei tullut yhdestäkään palvelun laadun tekijästä. Tutkimuksella saatiin selville kysytyimmäksi palveluksi erikoiskasvohoito. Laadittujen kannattavuuslaskelmien mukaan investointi on kannattava. Tutkimuksen perusteella investoinnin toteuttamista voidaan suositella yritykselle. Palveluntarjonnan laajentaminen on turvallista, sillä kyseiselle palvelulle on todettu olevan kysyntää ja investointi on kannattava huomioiden myös mahdollisten kustannusten kasvu tulevaisuudessa.