Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tarinan voima : Elämänkerrallis-narratiivinen tarina sijoitetun nuoren kokemuksista

Marttiin, Anne (2012)

 
Avaa tiedosto
Marttiin_Anne.pdf (1.244Mt)
Lataukset: 


Marttiin, Anne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millainen on lastensuojelun asiakkaan, sijoitetun nuoren elämäntarina ja millaisia kannattelevia kokemuksia hän tarinastaan löytää. Tutkimus oli laadullinen ja lähestymistapa aiheeseen narratiivinen. Aineiston keruussa käytettiin metodina elämänkerrallis-narratiivista, kolmivaiheista haastattelua (BNIM, Biographic-Narrative Interpretive Method). Tarinan kerronnan tukena oli voimauttava valokuva -menetelmä. Tutkimuksessa analysoitu materiaali pohjautui haastattelussa kerrottuun päätarinaan ja sen tarkentavassa ja syventävässä vaiheessa tuotettuun materiaaliin sekä nuoren itsensä kirjoittamaan sisäiseen tarinaan. Materiaalista tehtiin sekä narratiivinen analyysi että narratiivin analyysi. Narratiivisessa analyysissa tarinaa teemoiteltiin ja tarinasta pyrittiin löytämään elämässä kannatelleita asioita. Narratiivin analyysissa tulkittiin tarinassa esiintyviä voimaantumiseen liittyviä aiheita ja verrattiin niitä voimaantumisen teoriaan.

Narratiivisen analyysin osalta tarinasta saattoi havaita löytyneen paljon yhteneväisyyksiä vastaavan tyyppisiin lastensuojelun asiakkaiden kertomuksiin. Kuitenkin tutkimuksessa ja tulkinnassa säilytettiin nuoren kertoman tarinan erityisyys, ainutlaatuisuus ja -kertaisuus. Tarinasta saattoi havaita elämän haasteista kertovan päätarinan muotoutuneen vähitellen kokonaisuudeksi, joka sisälsi valokuvien kautta löydetyn tarinan onnelliseksi ja turvalliseksi koetusta lapsuudesta sekä huostaanoton jälkeisestä ajasta. Valokuvien kautta selkeytettiin myös tarinaa tulevaisuudesta, jonka nuori koki kohtaavansa avoimesti ja luottavaisena. Narratiivin analyysin kautta tarkasteltuna tarinasta saattoi havaita useita voimaantumisen kokemusta kuvaavia seikkoja. Tärkeänä esille nousi voimaantumista tukevan kontekstin ja sosiaalisten suhteiden merkitys. Nuoren oma kokemus elämäntarinan kertomisesta oli positiivinen. Kerrotun tarinan kautta hän kertoi pystyvänsä hahmottamaan omaa elämää kokonaisuutena paremmin ja painottamaan asioiden merkitystä eri tavoin. Omaan kokemukseensa perustuen hän toivoi vastaavanlaista mahdollisuutta kokonaisen elämäntarinan kertomiseen muillekin sijoitetuille nuorille.

Tutkimuksessa käytetyn metodin ja sen dialogisuuden avulla on kertojan mahdollista nähdä elämäntarinansa uudesta perspektiivistä ja tätä kautta rakentaa minäkuvaansa. Toisaalta haastattelijan oli mahdollista tavoittaa haastateltavan menneisyyttä ja tätä kautta myös ymmärtää koettua elämää ja kertojan antamia merkityksiä asioille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste