Alkavan aamiaismajoitusliikkeen markkinointi
Saukko, Leena (2009)
Saukko, Leena
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016659
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alkavan aamiaismajoitusliikkeen markkinointi. Tarkoituksena oli selvittää mitä alkavan yrityksen kannattaa ottaa huomioon markkinoinnissaan ja tehdä tietojen perusteella markkinointisuunnitelma. Työ on tehty mahdollista omaa yritystä varten, joka tulisi sijaitsemaan Kalajoen Hiekkasärkillä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin lähinnä kirjoituspöytätutkimuksena. Tietoja täydennettiin kahdella syvähaastattelulla. Haastattelut tehtiin majoitusalan yrityksissä Kalajoen Hiekkasärkillä syksyllä 2009.
Työn alussa on lyhyt katsaus matkailun tilanteesta maailmalla, Suomessa ja erityisesti Kalajoella. Työn teoriaosuus käsittelee markkinoinnin perusteita. Tarkemmin kerrotaan markkinointimalleista, segmentoinnista, lähtökohta-analyyseistä, markkinoinnin kilpailukeinoista ja markkinoinnin suunnitteluprosessista. Työn loppuosassa on tehty markkinointisuunnitelma alkavalle aamiaismajoitusliikkeelle.
Työn tavoite, markkinointisuunnitelma, rakennettiin mahdollisimman realistiseksi, jotta sitä voisi käyttää hyödyksi tulevaisuudessa. Suunnitelman pohjana ovat lähtökohta-analyysit, joiden perusteella on tehty SWOT- analyysi. Lisäksi on määritelty yrityksen strategia sekä kilpailukeinot, joilla tavoitteisiin päästään. Myös aikataulutus, budjetointi, sekä organisointi ja seuranta sisältyvät työhön. Suunnitelmasta tehtiin kuitenkin tarkoituksella vain suunta-antava, jotta kilpailuetu säilyisi mahdollista omaa yritystä varten. Markkinointisuunnitelmaa voi kuitenkin käyttää pohjana, jonka ympärille voi rakentaa kattavan suunnitelman asiantuntijoiden avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin lähinnä kirjoituspöytätutkimuksena. Tietoja täydennettiin kahdella syvähaastattelulla. Haastattelut tehtiin majoitusalan yrityksissä Kalajoen Hiekkasärkillä syksyllä 2009.
Työn alussa on lyhyt katsaus matkailun tilanteesta maailmalla, Suomessa ja erityisesti Kalajoella. Työn teoriaosuus käsittelee markkinoinnin perusteita. Tarkemmin kerrotaan markkinointimalleista, segmentoinnista, lähtökohta-analyyseistä, markkinoinnin kilpailukeinoista ja markkinoinnin suunnitteluprosessista. Työn loppuosassa on tehty markkinointisuunnitelma alkavalle aamiaismajoitusliikkeelle.
Työn tavoite, markkinointisuunnitelma, rakennettiin mahdollisimman realistiseksi, jotta sitä voisi käyttää hyödyksi tulevaisuudessa. Suunnitelman pohjana ovat lähtökohta-analyysit, joiden perusteella on tehty SWOT- analyysi. Lisäksi on määritelty yrityksen strategia sekä kilpailukeinot, joilla tavoitteisiin päästään. Myös aikataulutus, budjetointi, sekä organisointi ja seuranta sisältyvät työhön. Suunnitelmasta tehtiin kuitenkin tarkoituksella vain suunta-antava, jotta kilpailuetu säilyisi mahdollista omaa yritystä varten. Markkinointisuunnitelmaa voi kuitenkin käyttää pohjana, jonka ympärille voi rakentaa kattavan suunnitelman asiantuntijoiden avulla.