Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"En saanut materiaalia auki" Aikuisopiskelijan käsityksiä verkko-opetusmateriaalista

Kulmala, Niina; Ritakallio, Tiina (2013)

 
Avaa tiedosto
Kulmala_Niina_Ritakallio_Tiina.pdf (1.645Mt)
Lataukset: 


Kulmala, Niina
Ritakallio, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211591
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli laatia perhepäivähoitajaopiskelijoille opintoja täydentävää opetusmateriaalia ravitsemuksesta ja kodinhoidosta verkko-oppimisalustalle. Lähtökohdat opetusmateriaaliin otettiin opetushallituksen perhepäivähoitajan ammattitutkinnon tutkinnonperusteista. Opetusmateriaali luotiin Moodle- verkko-oppimisalustalle ja tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat itsenäisesti kokeilla verkossa tapahtuvaa opiskelua. Monelle opiskelijalle tämä oli ensimmäinen kosketus verkko-opiskeluun. Kehittämishankkeen toteuttaminen alkoi kesällä 2012 oppimateriaalin kokoamisella ja syksyllä 2012 opiskelijat opastettiin käyttämään verkko-oppimisalustaa. Tämän jälkeen opetusmateriaali oli opiskelijoiden vapaassa käytössä.


Kyselyn avulla opiskelijoilta (N=6) haettiin mielipiteitä tehdystä opetusmateriaalista ja verkko-opiskelusta. Kyselyssä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää ja kyselylomakkeen kysymykset laadittiin kvalitatiivisiksi, avoimiksi kysymyksiksi. Kysely osoitti, että opiskelijat tarvitsivat ohjausta materiaalin löytämiseen verkko-oppimisympäristöstä. Materiaali koettiin selkeäksi, mutta opiskelun esteenä oli muun muassa verkon hitaus tai tietokoneen puuttuminen taloudesta.

Kehittämishankkeen teoriaosuudessa tuodaan esille verkko-oppimisympäristöä, verkko-opiskelun haasteita ja mahdollisuuksia, aikuisen opiskelijan piirteitä, sekä erilaisia oppimistyylejä. Teoriaosuuden aiheet ovat tärkeitä, kun verkko-opiskelua lähdetään vasta suunnittelemaan.


Jatkoideoita tälle kehittämishankkeelle toivat kehittämishankkeeseen osallistuneet opiskelijat. He ehdottivat, että verkko-oppimisympäristöön voisi lisätä myös muutakin materiaalia, kuin tutkinnonperusteissa vaadittuja aiheita. Tämän ehdotuksen avulla verkko-oppimisalustasta ja verkko-opiskelusta voisi tulla todellinen, avoin oppimisympäristö, josta aidosti hyötyisivät niin opiskelijat, kuin opettajatkin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste