Työharjoittelun perehdyttämisen tehostaminen : Mikkelin Dressmann-myymälässä
Anttila, Veera (2009)
Anttila, Veera
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026750
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli perehdyttämisen tehostamista Mikkelin Dressmann-myymälässä. Työssä syven-nyttiin perehdyttämisen lisäksi työssäoppimiseen, harjoittelun osapuolten rooleihin ja tehtäviin, tavoittei-siin sekä motivointiin ja sitouttamiseen. Työn tavoitteena oli selvittää työharjoittelun nykytilaa ja etsi syitä siihen, miksi perehdytys ei ole täysin toimivaa ja miten sitä voidaan entisestään parantaa. Tutkimustulos-ten avulla pyrittiin löytämään tehostamiskeinoja perehdytykseen ja opiskelijoiden motivointiin.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin teoksia ja oppaita, jotka käsittelivät työssäoppimista, pereh-dyttämistä ja motivointia. Teoriaosuus perustui lyhytaikaisia työsuhteita käsitteleviin tietolähteisiin. Tut-kimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia ja koostuivat Dressmann-myymälän myymäläpäällikön Terhi Sep-päsen ja Etelä-Savon Ammattiopiston opettajan Jukka Ylösen haastatteluista sekä Ammattiopiston mer-konomiopiskelijoille teetetyn opiskelijakyselyn tuloksista.
Tutkimus osoitti oppilaitoksen työelämäyhteyksissä puutteita. Opiskelijoiden oma-aloitteisuuden ja moti-vaation puuttuminen osoittautuivat tutkimuksen aikana merkittäviksi ongelmiksi harjoittelun kannalta. Opiskelijakysely toi esille muutamia parannustoiveita koskien muun muassa ennakko-ohjeistamista ja työssäoppimisjakson palkattomuutta.
Työtä lähdettiin alun perin tekemään myymälän näkökulmasta. Vaikka suurin hyöty tutkimuksesta on ollut myymälälle, on tuloksista todellista hyötyä myös oppilaitokselle. Tutkimus on selventänyt harjoitte-lun osapuolille toistensa tavoitteet ja tuonut esille kehitysideoita, jotka toivon mukaan tullaan hyödyntä-mään tulevilla harjoittelujaksoilla.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin teoksia ja oppaita, jotka käsittelivät työssäoppimista, pereh-dyttämistä ja motivointia. Teoriaosuus perustui lyhytaikaisia työsuhteita käsitteleviin tietolähteisiin. Tut-kimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia ja koostuivat Dressmann-myymälän myymäläpäällikön Terhi Sep-päsen ja Etelä-Savon Ammattiopiston opettajan Jukka Ylösen haastatteluista sekä Ammattiopiston mer-konomiopiskelijoille teetetyn opiskelijakyselyn tuloksista.
Tutkimus osoitti oppilaitoksen työelämäyhteyksissä puutteita. Opiskelijoiden oma-aloitteisuuden ja moti-vaation puuttuminen osoittautuivat tutkimuksen aikana merkittäviksi ongelmiksi harjoittelun kannalta. Opiskelijakysely toi esille muutamia parannustoiveita koskien muun muassa ennakko-ohjeistamista ja työssäoppimisjakson palkattomuutta.
Työtä lähdettiin alun perin tekemään myymälän näkökulmasta. Vaikka suurin hyöty tutkimuksesta on ollut myymälälle, on tuloksista todellista hyötyä myös oppilaitokselle. Tutkimus on selventänyt harjoitte-lun osapuolille toistensa tavoitteet ja tuonut esille kehitysideoita, jotka toivon mukaan tullaan hyödyntä-mään tulevilla harjoittelujaksoilla.