AN-Kone Oy:n markkinointiviestinnän kehittäminen
Nykänen, Aapo (2009)
Nykänen, Aapo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026728
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia An-Kone Oy:n markkinointiviestintää yrityksen asiakkaiden näkökulmasta ja lisäksi tutkia yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tilaa. An-Kone Oy on Savonlinnassa toimiva traktori- ja konekauppaan keskittyvä yksityisyritys. Yritys tekee kauppaa pääasiallisesti Etelä-Savon alueella, mutta Internetissä tapahtuva markkinointi on laajentanut toiminta-aluetta. Yritys on perustettu vuonna 2001 ja sen liikevaihto vuonna 2008 oli noin miljoona euroa. Yritys työllistää tällä hetkellä yhden henkilön.
Tutkimusongelmani on, mitä mieltä yrityksen asiakkaat ovat An-Kone Oy:n markkinointiviestinnästä ja mikä on yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tila. Tavoitteena oli etsiä kehittämisehdotuksia asiakaskyselyn ja toimeksiantajan haastatteluiden avulla. Toteutin tutkimukseen liittyvän asiakaskyselyn ja haastattelut syksyllä 2009. Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin posti- ja myymäläkyselynä. Tutkimusta varten tehdyt haastattelut toteutettiin puhelimitse ja avoimen haastattelun avulla. Analysoin saadut tulokset SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset auttoivat hahmottamaan asiakkaiden näkökulman An-Kone Oy:n markkinointivies-tinnässä. Asiakkailla oli melko selkeä käsitys yrityksen nykyisestä viestinnästä ja myös toiveita viestinnän parantamiseen ilmeni. Moni asiakkaista toivoisi lukevansa yrityksen ilmoituksia lehdistä, jossa yritys nyky-ään ei ilmoittele. Kotisivuilla haluttaisiin saada tietoa tulevista tapahtumista ja myös esitteitä sekä tietoa asioista toivottaisiin postitse enemmän. Markkinointiviestintää olisi mahdollista kehittää myynninedistämi-sellä, sähköpostimainonnalla ja radiomainonnalla. Markkinointiviestintä toimii yrityksessä nykyään kaiken kaikkiaan hyvin, mutta sitä voitaisiin kehittää harkinnan mukaan esittämieni kehittämisehdotusteni perus-teella.
Tutkimusongelmani on, mitä mieltä yrityksen asiakkaat ovat An-Kone Oy:n markkinointiviestinnästä ja mikä on yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tila. Tavoitteena oli etsiä kehittämisehdotuksia asiakaskyselyn ja toimeksiantajan haastatteluiden avulla. Toteutin tutkimukseen liittyvän asiakaskyselyn ja haastattelut syksyllä 2009. Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin posti- ja myymäläkyselynä. Tutkimusta varten tehdyt haastattelut toteutettiin puhelimitse ja avoimen haastattelun avulla. Analysoin saadut tulokset SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset auttoivat hahmottamaan asiakkaiden näkökulman An-Kone Oy:n markkinointivies-tinnässä. Asiakkailla oli melko selkeä käsitys yrityksen nykyisestä viestinnästä ja myös toiveita viestinnän parantamiseen ilmeni. Moni asiakkaista toivoisi lukevansa yrityksen ilmoituksia lehdistä, jossa yritys nyky-ään ei ilmoittele. Kotisivuilla haluttaisiin saada tietoa tulevista tapahtumista ja myös esitteitä sekä tietoa asioista toivottaisiin postitse enemmän. Markkinointiviestintää olisi mahdollista kehittää myynninedistämi-sellä, sähköpostimainonnalla ja radiomainonnalla. Markkinointiviestintä toimii yrityksessä nykyään kaiken kaikkiaan hyvin, mutta sitä voitaisiin kehittää harkinnan mukaan esittämieni kehittämisehdotusteni perus-teella.