En överblick över förlustbringande komprimering och dess inverkan på ljudåtergivningen av en klassisk gitarr
Kackur, Jafet (2012)
Kackur, Jafet
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281767
Tiivistelmä
Det finns idag många olika valmöjligheter vad gäller komprimering och lagring av digitalt ljud. Ljudfiler kodas ofta med hjälp av någon kodningsteknik (ett s.k. kodek) som är förlustbringande, dvs. ljudet manipuleras i kodningsprocessen och information som bedöms som onödig eller som inte kan uppfattas av den mänskliga hörseln ”tas bort” för att minska på filstorleken.
Syftet med detta arbete är att presentera en överblick över förlustbringande ljudkomprimering och ta reda på om den påverkar ljudåtergivningen av ett enskilt instrument, i det här fallet den klassiska gitarren. I den teoretiska delen presenteras teknikerna bakom digitalt ljud och förlustbringande ljudkomprimering. Den klassiska gitarren och dess ljudegenskaper presenteras också. I den praktiska delen jämförs omkodade ljudfiler med originalfilen och skillnader presenteras.
De förlustbringande ljudkodek som används i detta examensarbete är MPEG-1 Layer III (MP3) och MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC). There are nowadays many options for audio compression and storing. Sound files are of- ten coded using some coding algorithm (a codec, short for coder/decoder) that is lossy, meaning that the sound is manipulated in the coding process and information that is deemed unnecessary and/or cannot be heard by the human ear is discarded. This is done to reduce the size of the audio files.
The aim of this thesis is to present an overview over lossy audio compression and find out if it affects the audio quality and reproduction of a single instrument, namely the clas- sical guitar. In the theoretical part the technologies behind digital audio and lossy audio compression are presented. The classical guitar and its sound properties are also present- ed. In the practical part the encoded audio files are compared to the original audio files and differences are presented.
The lossy audio codecs used in this thesis are MPEG-1 Layer III (MP3) and MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC).
Syftet med detta arbete är att presentera en överblick över förlustbringande ljudkomprimering och ta reda på om den påverkar ljudåtergivningen av ett enskilt instrument, i det här fallet den klassiska gitarren. I den teoretiska delen presenteras teknikerna bakom digitalt ljud och förlustbringande ljudkomprimering. Den klassiska gitarren och dess ljudegenskaper presenteras också. I den praktiska delen jämförs omkodade ljudfiler med originalfilen och skillnader presenteras.
De förlustbringande ljudkodek som används i detta examensarbete är MPEG-1 Layer III (MP3) och MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC).
The aim of this thesis is to present an overview over lossy audio compression and find out if it affects the audio quality and reproduction of a single instrument, namely the clas- sical guitar. In the theoretical part the technologies behind digital audio and lossy audio compression are presented. The classical guitar and its sound properties are also present- ed. In the practical part the encoded audio files are compared to the original audio files and differences are presented.
The lossy audio codecs used in this thesis are MPEG-1 Layer III (MP3) and MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC).